Hyundai Ioniq 5, der stammer fra efteråret 2021 og blev Årets Bil i Danmark 2022, står over for en gennemgribende opgradering.
Bl.a. får rækkevidden et pænt løft i udgaven med det største batteri. Kapaciteten øges fra 77 til 84 kWh. Hvad det betyder for rækkevidden, giver Hyundai endnu ikke noget tal for, men da den nuværende klarer op til 507 km, ligner det godt og vel 550 km.
Førerpladsen har fået en større ommøblering. Der er justeret lidt på de elektroniske knapper med en genvej til ofte brugte funktioner, og midterkonsollen er helt redesignet. Særlig brugbart er, at der her er kommet en række fysiske knapper til sædevare, ratvarme m.m.
Praktisk er også, at telefonen ikke skal ned og ligge i et sort hul, da den trådløse telefonlader er flyttet op midt i midterkonsollen.
Bedre sikkerhed
Ved opdateringen er der kommet flere eller forbedrede sikkerheds- og komfortsystemer. Det gælder overvågning af, om føreren har hænderne på rattet, forbedret vognbaneassistent, fjernstyret parkering og en slags nødbremse ved parkeringsmanøvrer.
Der er også sket en del strukturelle opdateringer af den fornyede Ioniq 5. Det gælder nye støddæmpere, en mere stiv tværstiver og forstærkninger ved baghjulene og i bunden af bilen. Det skulle give bedre kørestabilitet og færre vibrationer i rattet. Den bagerste motor har fået ekstra støjisolering.
Endelig er der sket forstærkninger af karrosseriet for at øge sikkerheden ved påkørsel fra siden.
Nu er der bagrudevisker!
Udvendigt er der sket flere justeringer. Synligt bagtil er, at spoileren er forlænget fem cm, og i den forbindelse har bilen fået bagrudevisker!
Ved faceliftet introduceres en ny, høj udstyrsvariant kaldet N-Line.
Hyundai gør opmærksom på, at alle oplysninger gælder versioner til hjemmemarkedet i Sydkorea, men det er svært at se, hvor der skulle være nævneværdige forskelle til den europæiske udgave.
Hidsig N-version med 650 hk
Omtrent samtidig med faceliftet lanceres en rigtig N-version.
Den svarer til Kia EV6 GT, men Ioniq 5 N får endnu flere hestekræfter, 650 hk.
Dertil er undervognen, bremser m.m. kraftig modificeret. Denne fartbisse er prissat til 600.000 kr. for standardudgaven og 620.000 kr. for 'Performance'-versionen.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.