Årets Bil får lang rækkevidde og bagrudevisker

Hyundai Ioniq 5 får i år en større opdatering. Længere rækkevidde, højere sikkerhedsniveau, flere fysiske knapper og bagrudevisker er blandt nyhederne.

Hyundai Ioniq 5 forfra.
Nyt om biler

Hyundai Ioniq 5, der stammer fra efteråret 2021 og blev Årets Bil i Danmark 2022, står over for en gennemgribende opgradering.

Bl.a. får rækkevidden et pænt løft i udgaven med det største batteri. Kapaciteten øges fra 77 til 84 kWh. Hvad det betyder for rækkevidden, giver Hyundai endnu ikke noget tal for, men da den nuværende klarer op til 507 km, ligner det godt og vel 550 km.

Førerpladsen har fået en større ommøblering. Der er justeret lidt på de elektroniske knapper med en genvej til ofte brugte funktioner, og midterkonsollen er helt redesignet. Særlig brugbart er, at der her er kommet en række fysiske knapper til sædevare, ratvarme m.m.

Praktisk er også, at telefonen ikke skal ned og ligge i et sort hul, da den trådløse telefonlader er flyttet op midt i midterkonsollen.

Hyundai Ioniq 5 i profil tilsluttet lader.
Batteriet har fået øget kapaciteten ca. ti procent - fra 77 til 84 kWh.

Bedre sikkerhed

Ved opdateringen er der kommet flere eller forbedrede sikkerheds- og komfortsystemer. Det gælder overvågning af, om føreren har hænderne på rattet, forbedret vognbaneassistent, fjernstyret parkering og en slags nødbremse ved parkeringsmanøvrer.

Der er også sket en del strukturelle opdateringer af den fornyede Ioniq 5. Det gælder nye støddæmpere, en mere stiv tværstiver og forstærkninger ved baghjulene og i bunden af bilen. Det skulle give bedre kørestabilitet og færre vibrationer i rattet. Den bagerste motor har fået ekstra støjisolering.

Endelig er der sket forstærkninger af karrosseriet for at øge sikkerheden ved påkørsel fra siden.

Bagpartiet på Ioniq 5.
Spoileren over taget er forlænget fem cm, og sandelig om der ikke også er kommet bagrudevisker. Det har bilen ikke haft hidtil. 

Nu er der bagrudevisker!

Udvendigt er der sket flere justeringer. Synligt bagtil er, at spoileren er forlænget fem cm, og i den forbindelse har bilen fået bagrudevisker!

Ved faceliftet introduceres en ny, høj udstyrsvariant kaldet N-Line.

Hyundai gør opmærksom på, at alle oplysninger gælder versioner til hjemmemarkedet i Sydkorea, men det er svært at se, hvor der skulle være nævneværdige forskelle til den europæiske udgave.

Førerpladsen i Ioniq 5.
Førerpladsen i Ioniq 5 er forbedret, særligt med ny midterkonsol. Den har nu den trådløse telefonlader og en række rigtige knapper til bl.a. sædevarme og ratvarme.

Hidsig N-version med 650 hk

Omtrent samtidig med faceliftet lanceres en rigtig N-version.

Den svarer til Kia EV6 GT, men Ioniq 5 N får endnu flere hestekræfter, 650 hk.

Dertil er undervognen, bremser m.m. kraftig modificeret. Denne fartbisse er prissat til 600.000 kr. for standardudgaven og 620.000 kr. for 'Performance'-versionen.

Hyundai Ioniq 5 forfra.
Ioniq 5 N har to motorer og en ydelse på 650 hk, kan accelerere fra 0 til 100 km/t. på 3,4 sekunder og en topfart på 260 km/t.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025