Netop som Peugeot har annonceret de interessante priser på den elektriske E-3008, afslører mærket den forlængede udgave kaldet E-5008.
De to modeller er som i tidligere generationer teknisk ens, men med plads til og mulighed for en ekstra sæderække i 5008.
Dermed udvides det ret lille udbud af fuldelektriske, syvpersoners biler med en model i en fornuftig prisklasse. De fleste andre syvpersoners elbiler er minibusser eller meget store MPV-modeller.
5008 er forlænget 25 cm
Denne gang får 5008 et endnu større fortrin med en ekstra længde på 25 cm sammenlignet med 3008, mens akselafstanden er 16 cm større. Også i forhold til den gamle 5008 er der sket noget med størrelsen: plus 15 cm i længden og seks cm i akselafstand.
Det kan virkelig mærkes i kabinen, viser Motors første inspektion af nyheden. I forhold til den nye 3008 er der blevet mærkbart bedre benplads ved anden række i 5008, i hvert fald med det delbare sæde er skubbet længst bagud.
Bagdørene er noget større, og i kombination med en fin vippemekanisme, er det fornuftigt at krybe om på tredje række. Her kan voksne være, men bilen er stadig en 5+2, hvor tredje række mest er til børn eller mindre voksne.
Lidt bedre bagageplads med syv personer
Tredje sæderække er et tilvalg, men det vides endnu ikke, om det eventuelt bliver standard i Danmark.
Med alle sæder i brug er bagagerummet ikke enormt, og kan ikke klare syv personers weekendbagage. Men pladsen bag tredje række er dog vokset fra blot 166 liter til nu 259 liter. Peugeot angiver dybde bag tredje række til 42 cm, hvilket giver plads til nogle mellemstore tasker på tværs.
Med fem sæder er bagagerummet enorm rummeligt med 748 liter – i hvert fald ifølge den målemetode, Peugeot benytter.
500-660 km rækkevidde
Peugeot 5008 kommer både som elbil og benzinbil.
I den elektriske e-5008 er standardbatteriet er som i E-3008 på 73 kWh, hvilket i E-5008 resulterer i en forventet officiel rækkevidde på ca. 500 km. Når det store batteri senere er klar, kommer tækkevidden op på ca. 660 km. Med lille batteri er firehjulstræk muligt; det er det ikke med stort batteri.
Med én motor yder E-5008 enten 214 hk eller 231 hk. Med to motorer bliver det til 322 hk.
Også som plugin-hybrid
Desuden vil 5008 blive produceret med en 136 hk mildhybrid (17,2 km/l) og tilmed som plugin-hybrid. Denne 195 hestes udgave kombinerer en 150 hk-benzinmotor med en 92 kW-elmotor (125 hk). Rækkevidden på strøm bliver over 80 km.
Om nogen af disse tages i det danske modelprogram vides ikke.
Peugeot E-5008 er formentlig klar lidt efter sommerferien. Danske priser findes endnu ikke, men med den attraktive pris på 330.000 kr. for billigste E-3008, kunne man nok gøre sig håb om en frapris på omkring 360.000 kr. for E-5008.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi