Europa udfordrer Kina: fransk elbil til 180.000 kr.

Det er ikke kun kinesiske mærker, der kan være med på billige elbiler. Citroën er klar med en helt ny C3, som indtil videre bliver Danmarks billigste elbil. Den koster 180.000 kr. for den billigste og 200.000 kr. for den dyreste. Rækkevidden bliver lidt over 300 km.

Blå og rød Citroën C3 forfra.
Nyt om biler

Entrébilletten til elbilernes verden er lige blevet billigere. Hidtil har laveste bud været MG 4, der byder sig til til 200.000 kr. Det er en mellemklassebil, som dog har den svaghed, at den kun har étfaset, meget langsom lader til den pris.

Efter sommerferien kan Citroën gøre det billigere. 180.000 kr. bliver prisen for ë-C3 i grundudgaven.

Den nye C3 kommer både som benzinbil og som elbil, men den elektriske når ud på vejene først. Benzin-modellen ventes sidst på året.

Video: Se nærmere på Citroën ë-C3

Topmodellen koster 200.000 kr.

Modellen til 180.000 kr. er noget skrabet (f.eks. kan førersædet ikke højdejusteres), men har dog det meste i sikkerhedsudstyr og er også forsynet med baksensor og aircondition.

Rød Citroën C3 lige forfra.
Citroën C3 i eludgaven har et lille ë foran modelnavnet. Minibilen er samtidig den første model med mærkets nye logo. 

- Vi plejer at sige, at der er fem ting, som skal spille sammen, før en elbil får succes: Pris, rækkevidde, opladningshastighed hjemme og på farten samt sikkerhed, lyder det fra forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

FDM: kan konkurrere med billigere benzinmodel

Ifølge ham har Citroën ë-C3 den rigtige pris.

- Den kan faktisk godt konkurrere med den benzindrevne søstermodel på de totale løbende omkostninger. Kan man lade billigt hjemme, vil det være billigere at eje en ë-C3 end benzinsøsteren, siger forbrugerøkonomen.

Den benzindrevne C3 koster fra 140.000 kr. i den hidtidige generation, hvor der er sparet på sikkerheden.

blå Citroën C3 bagfra.
Citroën ë-C3 er blevet en smule forsinket, så den først når frem til danske kunder efter sommerferien. Men til gengæld er prisen blevet god. En benzinudgave kommer lidt senere.

ë-C3 har også ladehastigheden i orden. Lynladning kan ske med op til 100 kW, så det lille batteri (44 kWh) kan lades 20-80 procent på 26 minutter. Og bemærkelsesværdigt: Trefaset lader (11 kW) er standard. Det er her, særligt de kinesiske modeller hidtil har sparet.

Ca. 320 km, må trække 550 kg

Rækkevidden bliver officielt lige omkring 320 km, og selv om det er i den lave ende for bilstørrelsen, går opladningen pænt hurtigt.

Der er ikke langt op til næste udstyrstrin, Impress. Den koster 192.000 kr. og giver temmelig meget ekstra, bl.a. klimaanlæg, 10-tommer skærm, bakkamera, komfortsæder og LED-forlygter. For yderligere 8.000 kr. får bilen bl.a.  varme i sæder og rat, opvarmet forrude og navigation.

Rød Citroën C3 forfra.
Citroën C3 er i miniklassen, men virker til at være ok rummelig. Det har endnu ikke været muligt for Motor at prøve nyheden.

Den elektriske C3 har en motor på 113 hk, og Citroën har også tænkt på det praktiske. Selv om den for mange vil være bil nr. to, kan det være godt at vide, at den lille elbil både må have taglast (61 kg) og må trække en trailer (550 kg.)

Ny billig platform fra Stellantis

ë-C3 og kommende biler på samme, nye platform har været planlagt som et af flere modtræk mod kinesiske biler. Koncernchefen for Stellantis, som Citroën hører under, Carlos Tavares, har ganske vist beklaget sig højlydt over unfair konkurrence fra kinesiske bilproducenter, men har samtidig annonceret, at hans koncern vil gå til modangreb.

Og med den godt prissatte ë-C3 har vi set det første modsvar. Fiat og Opel er også på vej med en lille elbil med samme teknik, og særligt Fiat'en, formentlig kaldet Panda, kunne havne i samme prisleje som Citroën'en.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025