Der er raketfart på antallet af kinesiske bilmærker i Danmark og Europa i det hele taget. Op mod 20 mærker er dukket op eller har meldt deres snarlige ankomst. Men vi har ikke set det sidste nye Kina-mærke. Langt fra.
På årets Genève-udstilling fører tre nye kinesiske mærker sig frem. De to er fra BYD, mens det tredje udspringer af den gigantiske SAIC-koncern. IM hedder mærket, som bliver betragtet som et luksus-søstermærke til MG.
IM holdt på messen verdenspremiere på sin nyeste model, den halvstore sedan L6, men viste samtidig hele sit øvrige program, der i forvejen bestod af tre store elbiler.
Rækkevidde på over 800 km
IM ser ud til at havne i en ret stor gruppe af dyre og pænt forarbejdede elbiler fra Kina, men det nye bilmærke kan måske skille sig lidt ud ved at tilbyde meget lang rækkevidde. Den nye L6, som med en længde på 4,93 meter er i klasse med f.eks. BMW i5, fås med to batteristørrelser, hvor rækkevidden forventes at blive hhv. over 600 og over 800 km.
Det sidste opnås med et faststofbatteri, som ’kun’ er på 100 kWh, hvilket indikerer en ret fornuftig energieffektivitet. IM kalder batteriet for solid state (faststof), men det er uklart, om det er ægte solid state eller en knap så avanceret teknologi kaldet semi-solid state.
Under alle omstændigheder benytter L6 og de øvrige IM-modeller 800 volt strømsystem, som giver mulighed for op til 300 kW-lynladning. Også bilernes motorydelse er i den ekstreme liga. LS 6 fås med op til 579 hk, som udmønter sig i en heftig 0-100-tid på tre sekunder.
IM betyder…
IM har tidligere været beskrevet som en forkortelse for ’Intelligence in Motion’, men nu siger IM, at det står for 'Intelligent Mobility'.
To sedaner og to SUV'er
De øvrige modeller en SUV-pendant kaldet LS6 samt et tilsvarende makkerpar en klasse endnu større, L7 og LS7.
Alle IM-modellerne er udstyret med lidar-sensor, som forbedrer sikkerhedssystemerne og danner basis for selvkørende kørsel på niveau 3 og 4.
På nogle af bilerne virker de meget store og strittende, og i kombination med andre sensorer på taget ligner det nærmest horn.
IM-mærket beskrives som et søstermærke til MG. Begge indgår i Kinas største bilkoncern, SAIC Motor, men IM er ikke et rent SAIC-mærke.
Det er et joint venture med tech-giganten Alibaba og et andet teknologi-firma kaldet Zhangjiang Hi-Tech.
Der er åbenbart stor tiltro i Kina til IM. Det er netop lykkedes mærket at tiltrække over otte mia. kr. i ekstra kapital - penge der bl.a. skal bruges til den europæiske offensiv. Blandt investorerne er batterigiganten CATL, et nyt selvkørende firma, Momenta, og et andet batterifirma, Qing Tao Energy.
Kommer i 2025
IM vil begynde at sælge sine biler i de første europæiske lande i løbet af 2025. Om Danmark er med i første bølge, er ikke afklaret, og det er heller ikke givet, at vi får luksusmærket hos os.
Hvis IM kommer, er der ikke megen tvivl om, hvem i Danmark, der skal stå for import og salg. Det vil ske med samme importør som MG, nemlig den jysk-baserede bilorganisation Nellemann, der også har Kia og Isuzu. Salget vil formentlig ske gennem fysiske forhandlere, som også kunne blive de samme, som i dag håndterer MG.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.