Da Mini med store armbevægelser præsenterede den nye Cooper på IAA-messen i september, blev bilens elektriske egenskaber fremhævet og brugt som eksempel på mærkets overgang til at være helt elektrisk.
Men BMW-gruppens livsstilmærke fortalte ikke hele historien dengang. Der kommer nemlig også en ny benzin-Cooper, viser det sig nu. Eller næsten ny, i hvert fald.
Det er en spøjs historie.
Den hemmelige kode: J01 og F66
Den elektriske Cooper er en helt ny model, som BMW har udviklet i samarbejde med Great Wall Motors. Cooper deler platform med GWM’s Ora 03, og den interne betegnelse på BMW-sprog er J01. Det er også GWM, som bygger Cooper på sin fabrik i Kina.
3-dørs model-betegnelsen forsvinder ved generationsskiftet, så den lille hatchback nu altid hedder Cooper, uanset motor. Med lille motor er tilnavnet fra nu af E, med stor motor hedder den SE. Første version er en tredørs, men også en kommende femdørs og cabriolet skal hedde Cooper.
Så langt så godt. De nye navne og eldrift var budskabet allerede i september.
En næsten ny benzin-model
Men nu kommer så F66 og laver rod i den elektriske fortælling. F66 er den interne betegnelse for den fornyede 3-dørs med benzinmotor. Nogle kilder kalder den et stort facelift af den nuværende 3-dørs (internt kaldet F56). Men det kan også være, at modellen i grunden er helt ny.
Mini Cooper som elbil (gul) og som benzinbil (grøn):
Uanset hvad skal også benzin-udgaverne hedde Cooper. Men de er i et eller andet omfang videreudviklet fra den gamle platform, så teknikken nedenunder er helt anderledes end elbilens.
Alligevel er det lykkedes BMW’s designere til at få de to modeller, den elektriske og den med forbrændingsmotor, til at ligne hinanden i forbløffende grad. Men selv om det kan være svært at se, er størrelser og proportioner ikke identiske.
El-udgaven er større
Den elektriske er én cm længere end den benzindrevne, men mere afslørende har den en akselafstand, der er tre cm større. Desuden er højden øget to cm, formentlig for at få plads til batterierne i bunden.
Mini har tilstræbt at give de to forskellige modeller en identisk førerplads. Midterkonsollen afslører forskellen (el til venstre, benzin til højre):
Benzin-Cooper fås med valg mellem to motorer: en trecylindret med 156 hk i Cooper C og en firecylindret med 204 hk i Cooper S.
I kabinen er der også stor lighed. Begge varianter har Minis nye OLED-display, der er en helt rund skærm på 24 cm i diameter. Også rattet og et lille panel i midterkonsollen er ens.
Længere nede afsløres det forskellige ophav. Den elektriske model har kun plads til opladning af én telefon, mens benzin-versionen er bredere og kan klare to. Og så vender kopholderen på langs i den ene model og på tværs i den anden.
Den nye benzin-Cooper skal fremstilles i Storbritannien, men takket være en stor investering fra BMW og et solidt tilskud fra den britiske stat, skal også den elektriske Mini produceres her fra og med 2026. I hvert en del af produktionen.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi