Polestar er efter en solid forsinkelse klar til at udvikle sig fra et mærke med kun én model til at have tre i programmet. Lige før sommerferien kommer Polestar 3, en stor SUV, og i sensommeren gælder det Polestar 4, en sports sedan-crossover.
Serieproduktionen af Polestar 3 er netop begyndt i Kina, og midt på året skal sports-SUV’en også fremstilles i USA, men Motor har haft mulighed for at se nærmere på næsten færdige prototyper.
Det foregik i frostgrader ved polarcirklen, og der var en mening med den eksotiske lokation. Det er her, ved byen Jokkmokk, at en væsentlig del af udviklingen af bilens køregenskaber forgår.
Tre års test i kulde
- Hvis tingene virker her ved minus 40 grader, så virker de altid. Og det er nemt at høre knirkelyde her, forklarer Polestars chef for chassis-udvikling, Joakim Rydholm.
Han har brugt tre år – heraf otte uger hver vinter i Jokkmokk - på at få Polestar 3 til at køre præcis, som den skal.
Udviklingen af Polestar 3 er i vid udstrækning sket på Polestars og Volvos arktiske testanlæg i nærheden af Jokkmokk. Anlægget ligger meget belejligt på afspærret militært område.
Derfor er præsentationen for en lille skare medier henlagt til en offentlig tilgængelig isbaneanlæg på den anden side af Jokkmokk.
På isbanerne i Lapland leverer Polestar 3 i hvert fald overbevisende køreegenskaber. Den 2,6 ton tunge bil føles særdeles adræt under de forhold, og foruden Rydbergs og hans kollegers møjsommelige indsats har bilen nogle tekniske fortrin.
Se video med Polestar 3
Avanceret og aktiv undervogn
Det elektronisk styrede firehjulstræk suppleres af to typer traction control/ESC samt ikke mindst ’torque vectoring’, der mere aktivt sender ekstra kræfter til det hjul, der har mest brug for det. Det er i modsætning til traction control/elektronisk spærredifferentiale, hvor et hjul bremses ned.
Det aktive system giver en imponerende effekt på en isbane – og givetvis ved andre meget krævende køresituationer – men i det daglige vil man sjældent have glæde af teknikken.
Desuden har bilen luftaffjedring ved alle hjul med to kamre hvert sted. Ud over de køredynamiske fordele kan bilens højde reguleres. Over 100 km/t. sænker bilen sig automatisk, og det hjælper en smule på luftmodstanden. Man kan også selv justere højden fem cm op eller ned, f.eks. ved terrænkørsel.
517 hk
Det spiller også ind på den udramatiske oplevelse, at SUV’ens tyngdepunkt ligger lige så lavt som hos Polestar 1, og at siddepositionen er forholdsvis lav.
Kræfter er der rigeligt af med 489 hk og 840 Nm. I testbilen er der ekstra mange - 517 hk/910 Nm – da den er udstyret med en performancepakke.
Også når det gælder ladning, er Polestar 3 muskuløs. Op til 250 kW kan den lades med, og bilens officielle rækkevidde er opjusteret til 628 km.
Polestar-folkene antyder, at der også kommer versioner med kun tohjulstræk. Det vil give lavere pris og lidt længere rækkevidde.
Polestar 3 er kraftig forsinket
Polestar 3 deler platform med Volvo EX90. SPA2 hedder den og er en kraftig videreudvikling af den SPA-platform, som benyttes til Volvo XC90. Den nye udgave er udviklet kun til elbiler.
Polestar 3 havde oprindelig verdenspremiere i København i efteråret 2022. Da var planen, at leveringerne skulle begynde i det sene efterår 2023.
Men Polestar og Volvo rendte ind i nogle seriøse problemer med bilernes elektroniske arkitektur, og det har forsinket markedsintroduktionen med næsten trekvart år. Nu sker de første kundeleveringer hen på sommeren i år.
Polestar i problemer?
Bedømt ud fra overskrifter kunne det i begyndelsen af 2024 se ud til, at Polestar var i seriøs økonomisk knibe – i hvert fald at firmaet var 0 kroner værd. Det var baseret på en analyse fra en svensk bank, der af hensyn til Volvo Cars regnskab havde udeladt værdien af Volvos aktier i Polestar. Det blev i offentligheden opfattet som om, at Polestar-aktierne ingenting var værd.
Polestar havde brug for mere kapital, noget som Volvo Cars ikke have meget lyst til at hjælpe med. Nu er ejerskab og finansiering afklaret ved, at Volvo har solgt det meste af sin ejerandel i sin oprindelige aflægger og nedbragt den til 18 procent, hvilket gør Volvo til tredjestørste aktionær i Polestar. Samarbejde om udvikling, produktion m.m. fortsætter.
Køberen af aktierne er Geely Sweden Holdings, og i sidste ende er både Polestar og Volvo Cars langt overvejende ejet af den store, private bilkoncern Geely. Kapitalbehovet i overskuelig fremtid blev løst sidst i februar, hvor en gruppe af 12 store banker indskød 6,5 mia. kr. i Polestar. Geely Sweden Holdings erklærer sig samtidig klar til at indskyde yderligere kapital, hvis det bliver nødvendigt.
Gammel pris gælder stadig
Ved premieren i København for halvandet år siden blev en fra-pris på 800.000 kr. meddelt. Trods store prisfald i især de lavere klasser gælder den pris stadig (bortset fra 7.500 kr. i forhøjet registreringsafgift).
Polestar forklarer, at samme prisfald ikke er sket i 3’erens klasse, og tværtimod kan det blive nødvendigt at hæve prisen, da råvarer og komponenter i mellemtiden er blevet dyrere.
Det er dog nu muligt – i teorien – at få Polestar 3 billigere. Modelårgang 2025 kan nu bestilles, og her kan man få en skrabet udgave for 725.000 kr. med levering fra november.
Men vælger kunden at konfigurere 2025-udgaven med pakkerne Pilot og Plus (som var standard på Launch Edition), bliver den lidt dyrere med en pris på 820.000 kr. En Performancepakke lægger 80.000 kr. oveni.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.