Længe inden den billige, elektriske Citroën C3 er nået til Danmark, afslører Citroën dens praktiske storebror, C3 Aircross.
Også denne fås som ren elbil, ë-C3, og den gør sig bemærket ved at kunne få op til syv pladser. Hvor meget, de to sidste er værd, må vi vente med at se. Citroën viser ingen billeder af bilens kabine.
Den tredje række er blevet mulig ved at gøre Aircross 23 cm længere end før og 27 cm længere end den nye C3, så bilen rykker næsten en klasse op. Akselafstanden skulle være ’den største i klassen’, uden at Citroën oplyser, hvad det vil sige.
Formentlig valg mellem to batterier
Batteriet er på 44 kWh, som nok giver lidt under 300 km rækkevidde. Et batteri på 55 kWh kommer måske også, og nogen kilder mener, at motoren her er på 156 hk. Rækkevidden med det største batteri skulle blive lige omkring 400 km. Men det er altså ikke noget, Citroën bekræfter.
Bilen bliver også produceret med benzinmotor.
Fætter til Opel Frontera
C3 Aircross får en fætter med tilsyneladende samme karrosseri, Opel Frontera, som afløser Crossland.
Begge er bygget på en ny Stellantis-platform kaldet Smart Car, som er særlig designet til at holde produktionsprisen nede. Den nye C3 er første bil på den platform, men der kommer adskillige, bl.a. Fiat Panda.
Citroën C3 Aircross går i produktion til efteråret, men der er ingen afklaring om tidspunkt for den danske lancering.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi