Umiddelbart er salget i marts på 16,774 biler faldet med seks procent i forhold til sidste år. Men i marts 2023 satte Tesla en helt ekstrem salgsrekord med 3.203 af sin Model Y på en måned. For at sætte det i perspektiv var den tidligere rekord sat i 1997 med 1.994 eksemplarer af Ford Mondeo.
Her i 2024 har Tesla 'blot' registreret 958 Model Y i marts. Det gør den stadig til den mest solgte model, og det er stadig et meget højt salgstal. Men Tesla har typisk indregistreret flest biler i den sidste måned i et kvartal, og i det perspektiv tyder det på en afmatning i salget.
Tesla Model Y er i høj grad en populær bil, og det samme gør sig gældende for den næstmest indregistrerede bil: Tesla Model 3. På tredjepladsen kommer Nissan Qashqai efterfulgt af Renault Megane E-Tech, og først på femtepladsen kommer Peugeot 208.
Ser man på bilmærker i stedet for modeller, går Toyota i front med 1.774 biler tæt forfulgt af Tesla med 1.724. Imens må tidligere dominerende mærker som Peugeot og VW se sig overhalet af Mercedes-Benz.
20 procent stigning i privatleasing
En klar tendens er, at private i højere grad vælger at privatlease frem for at købe. Sidste år udgjorde privatleasing 35 procent af privates bilhandel, men i marts var den andel steget til 42 procent.
– Privatleasing boomer, og det skyldes to ting: usikkerhed i markedet og gode leasingtilbud. Mange danskere er klar til elbiler, men usikkerhed om priserne og pludselige værditab gør privatleasing attraktivt. Samtidig bruger bilmærkerne privatleasing som konkurrenceparameter, og derfor ser vi ofte tilbud på privatleasing, som er billigere end at eje bilen selv, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Han forventer, at der også i den kommende tid kommer kampagner med særlige priser på privatleasing, fordi det er en nem måde for bilproducenterne at afsætte bilerne på i Danmark, når efterspørgslen på elbiler p.t. ikke er så høj i resten af Europa.
– En anden trend er, at elbilerne for alvor har for fået fat i markedet, hvor de nu udgør 40-45 procent af det samlede bilsalg. Det er også det potentiale, der er i markedet med det nuværende udbud af elbiler. Derfor bliver det interessant at følge de kommende elbiler til under 200.000 kr. som f.eks. Citroën ë-C3, der måske kan være med til at give norske tilstande herhjemme, siger Ilyas Dogru.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.