Citroën gør nu det, mange bilkøbere har håbet på og FDM kraftigt har agiteret for. Omkring september lanceres en ny generation af minibilen C3, og den første udgave bliver den fuldelektriske ë-C3. Og den bliver rigtig billig af en elbil at være.
180.000 kr. koster billigste udgave, mens den formentlig mest populære er sat til 192.000 kr. Med højeste udstyr rammer prisen 200.000 kr. Fælles for alle tre versioner er en officiel rækkevidde på ca. 320 km og trefaset lader.
Men når bilen er så relativ billig, må der vel være ugler i mosen? Et håndbygget eksemplar har været på lynvisit i Danmark, og Motor har taget en hurtig gennemgang for at se, om man virkelig kan få en anstændig, brugbar elbil til den pris.
Video: Se nærmere på Citroën ë-C3
Solid fremtoning
Det babyblå eksemplar kan ikke køre, og instrumenter er ikke interaktive, så det er langt fra det totale billede, vores inspektion giver.
Det forhindrer dog ikke, at det hurtigt står klart, at godt design ikke behøver være dyrt. Citroën C3 gør et godt indtryk – moderne, solid, frisk. Der er næsten noget SUV over den selvsikre bil med sin ret store, lodrette front.
Bilen er også ret høj, omkring ti cm højere end den nuværende C3, og man sidder tilsvarende højere, men stadig med fin loftshøjde.
Hård plast, pænt stof
Første blik i de indvendige dørpaneler og andre større overflader åbenbarer en hård og ret billig plast. Det er C3 dog langt fra alene om, og indtrykket mildnes betydeligt af det indbydende stof på dele af instrumentbordet og på sæderne, som er godt polstret.
Det er del af ’Citroën Advanced Comfort’, som er standard på den mellemste og den højeste udgave. Det inkluderer også mere komfortable støddæmpere.
På bagsædet sidder man også forholdsvis højt, og der er udmærket plads til en voksen bag en anden voksen. Faktisk er der bedre knæplads end i en anden meget omtalt nyhed, Volvo EX30, selv om det ikke siger så meget
Fint bagagerum og anhængertræk
Der er ganske vist tre sikkerhedsseler, men midterpladsen er dårlig for voksne eller mellemstore børn på grund af en midterkonsol, der fylder en del.
Bagagerummet er også godkendt. Med 310 liter er det en bagatel større end i den gamle C3, som ligger i den høje ende for miniklassen.
Tilmed er anhængertræk muligt, siger Citroën, også mere end til en cykelholder. 550 kg må elbilen trække.
320 km rækkevidde - men god ladning
Rækkevidden er jo behersket. 320 km officielt kan blive til under 200 km en kold eller regnvåd vinterdag, bl.a. fordi bilen ikke har varmepumpe. Men selv det kan dække manges behov, særligt fordi hjemme- og udeladning er i orden.
Batteriet er af den holdbare LFP-type (jernfosfat), som generelt ikke har problemer med at stå opladet til 100 procent.
Men faktisk er en version med endnu kortere rækkevidde under udvikling. Her ryger den officielle rækkevidde ned omkring 200 km, og så skal man virkelig kende sit kørselsbehov – som ikke må være stort.
Billigudgave af ë-C3 til 155.000 kr?
Til gengæld har denne model potentiale til at blive særdeles billig – formentlig omkring 155.000 kr. Den danske importør ved indtil videre ikke noget om denne variant, og kan ikke sige, om den vil give mening i Danmark.
Så efter en halv time med bilen: Det er faktisk svært at finde store huller i den billige ost.
Grundmodellen skal man nok undgå: Ingen skærm, ikke de bedre sæder og ikke mindst ingen højdejustering af førersædet.
Midtermodellen koster 12.000 kr. ekstra, og de penge virker givet godt ud. Men for de sidste 8.000 kr. op til 200.000 kr. får man varme i sæder og rat, opvarmet forrude, støjdæmpende forrude, automatisk op- og nedblænding og indbygget navigation.
Motor vender tilbage med den første prøvekørsel til sommer.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.