Nyt kineser-mærke kan sætte bundrekord i pris

Den store Dongfeng-koncern er klar til at sende en billig, men ganske rummelig elbil til Europa. Prisen på Nammi 01 kunne komme under 160.000 kr.

Lille gul bil skråt forfra.
Nyt om biler

Prisen på små elbiler i Danmark er brudt gennem 200.000 kroners-grænsen med ankomsten af Citroën ë-C3 til 180.000 kr. for billigste version.

Og manges øjne er rettet mod BYD, der i Kina har den billige mikrobil Seagull, som formentlig kan komme ned omkring 150.000 kr. i Europa.

Men det trækker ud for BYD at få bilen udviklet i en mere sikker, europæisk udgave. På Auto China-udstillingen i april havde en repræsentant for BYD intet nyt at melde til Motor. Dermed bliver det næppe i 2024, at Seagull, eller måske Dolphin Mini, kommer på markedet i Europa.

Gul bil med hvidt tag skråt bagfra.
Nammi 01, som bilen hedder i Kina, passer lige ind i den europæiske miniklasse med en længde på fire meter. Men en stor akselafstand giver det et bagsæde med god plads.

Nyt mærke fra Dongfeng-koncernen

Men for dem, der skimter efter en billig elbil, som godt må være kinesisk, kan der dukke alternativer op. Dongfeng-koncernen står således klar med en billig entrébillet til elbil-universet.

På Auto China 2024 står en nydelig minibil kaldet Nammi 01. Den er et nummer større end Seagull og på størrelse med Citroën C3. Og selv om bilen lige er lanceret i Kina, er den tilsyneladende allerede udviklet i en udgave, der kan godkendes i Europa.

Den danske importør af Dongfeng, K.W. Bruun, bekræfter, at man ser nøje på Nammi, men det er for tidligt at sige om og i givet fald hvornår, bilen måtte komme til Danmark.

Gul bil med hvidt tag bagfra.
Nammi 01 fås med tofarvet lakering. Anhængertræk skal man ikke forvente at kunne få.

Teoretisk pris på 155.000 kr.

Men en norsk importør har allerede sagt ja. Nammi 01, som kunne hedde Dongfeng Box eller Nammi Box i Europa, er i Norge er prissat til 190.000 norske kr. i den billigste af tre udgaver. De første norske kunder kan få bilen til september.

Omregnet til danske forhold ligner det dermed 155.000 d.kr., hvis ikke der sker noget drastisk med en lurende, forhøjet EU-told på kinesiske elbiler.

Rummelig minibil

Minibilen er ganske rummelig og har en længde på fire meter – som de fleste europæiske minibiler. Bredden er ret stor med 1,80 meter, lige som akselafstanden er i den helt høje ende for klassen med 2,60 meter. Det er væsentlig mere end de fleste biler i miniklassen. Citroën C3 og Peugeot 208 har f.eks. 2,54 meter.

Bil forfra med spraglet lakering.
Nammi udstilles bl.a. i denne spraglede, sportslige udgave.

Der er tilsyneladende to batteristørrelser i Kina, 31 og 42 kWh. Det giver forventede rækkevidder på hhv. 250 og 340 km ifølge den europæiske norm.

I kabinen er alt skærmbetjent, men ud over midterskærmen er der dog et førerdisplay. Der er ingen oplysninger om trækvægt, og man skal ikke sætte næsen op efter, at trækkrog bliver en mulighed.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her