Det må være en fadæse af de helt store. Alfa Romeo har efter pres droppet navnet på sin helt nye mini-SUV, Milano, blot fem dage efter verdenspremieren og lige inden, bilen skulle komme på markedet.
Nu skal den lille Alfa Romeo i stedet hedder Junior.
Der var ellers længe varmet op til lanceringen af den nye mini-SUV. PR-planen omfattede bl.a. en særskilt begivenhed 14. december med tilhørende pressemeddelelse, hvor navnet blev offentliggjort, uden at nogen kunne se bilen.
Milano skulle nyheden hedde – opkaldt efter Alfa Romeos oprindelige hjemby.
Topchefer lancerede 'Milano' i Milano
Og 10. april blev bilen så afsløret ved et storslået arrangement i netop Milano med Alfa Romeos topchef, Jean-Philippe Imparato, og koncernchef for Stellantis, Carlos Tavares, på scenen.
Men ikke alle syntes, det navn var en god idé. Og det var ikke engang en konkurrent, der spændte ben.
Lige efter verdenspremieren – men fire måneder efter afsløringen af navnet – lod den italienske industriminister, Adolfo Urso, forstå, at det kunne bilen ikke hedde.
Ulovligt med italiensk navn
Det ville være en overtrædelse af en lov fra 2003, der forbyder italienskklingende navne til produkter, der ikke er fra Italien.
– En bil kaldet Milano kan ikke fremstilles i Polen. Det er forbudt ifølge italiensk lov, blev Urso citeret for.
Den nye Alfa Romeo bliver lige som flere andre modeller fra koncernen bygget på en Stellantis-fabrik i Polen. Design og til dels teknisk udvikling er foregået i Italien.
'Vi troede, at det var lovligt'
Og så måtte Alfa Romeo krybe til korset og give bilen et helt nyt navn.
– Trods Alfa Romeos tro at det navn opfyldte alle juridiske krav, og at der er meget vigtigere emner end navnet på en ny bil, har Alfa Romeo besluttet at ændre det fra ’Milano’ til ’Junior’ i ånden af gensidig forståelse, hedder det i en pressemeddelelse fra mærket.
Der er et forsøg på en vis humor bygget ind i pressemeddelelsen i form af overskriften: ’Milano Name is not OK? ’Alfa Romeo Junior then!’
Både Milano og Junior indgår i Alfa Romeos mere end 100-årige historie.
Også Fiat og Volvo har været i klemme
Det er ikke første gang, at et bilmærke har måttet droppe navnet på en ny bilmodel før eller efter lanceringen. Det skyldes næsten altid pres fra konkurrenter eller direkte domstolsafgørelser.
F.eks. måtte Fiat i 2003 fortryde det allerede annoncerede navn på efterfølgeren for Panda. Gingo skulle mikrobilen hedde, fortalte Fiat – indtil den alligevel ikke skulle hedde Gingo. Renault syntes, det var lige lovlig tæt på Twingo, og Fiat bøjede af.
Volvo har også måttet sande, at man skal passe på. Det svenske mærke annoncerede i 1995 modellerne S4 og F4. Men S4 var og er betegnelsen på den sportslige udgave af Audi A4, og det protesterede Audi over. Volvo gav sig og kaldte i stedet bilerne S40 og V40.
Audi efter flere
Audi har flere gange pudset sine advokater på konkurrenter, der kommer tæt på mærkets navne. Audi og det daværende kinesiske mærke Qoros kom op at toppes over modelbetegnelserne som GQ3, TQ3 og HQ3. Q indgår på samme måde i Audis Q3, Q5 etc. fremførte Audi – og fik medhold ved en tysk domstol.
Senest har Nio – efter pres eller sagsanlæg fra Audi – måttet droppe modelnavnet ES i Europa. En ES8 har fået lov at fortsætte sin tid ud, men ES6 og ES7 blev omdøbt til EL6 og EL7 ved deres europæiske lancering.
Volvo har også for nylig måttet ændre et modelnavn – dog af egen drift efter et direktørskifte. Afløseren for XC90 skulle hedde Embla, var det blevet sagt halvhøjt af Volvo-folk. Men idéen med rigtige navne – taget fra den nordiske mytologi – blev droppet et stykke tid før premieren. I stedet blev navnet EX90.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi