Junior bliver både den mindste model i Alfa Romeo-familien og den første model, der fås som ren elbil. Dermed tager Alfa Romeo fat på en helt ny æra, der om få år har forvandlet det ellers så traditionsbundne italienske bilmærke til udelukkende at være producent af elbiler.
De dieseldrevne biler er sendt på pension, og i løbet af de kommende år skal de sidste benzindrevne udgaver også udfases.
Overgangen til el sker dog med små skridt her i begyndelsen idet Junior både tilbydes som elbil og som en benzindrevet hybridbil.
Bygget på populær platform
Den nye Junior er del af en stor familie, der består af syv modeller, der alle er baseret på samme platform fra Stellantis-koncernen. Jeep Avenger var en af de første modeller i den familie og opnåede straks efter lanceringen at blive kåret til Car of the Year 2022.
Senere er familien udvidet med Fiat 600, Opel Mokka, Peugeot 208 og 2008 samt den i Danmark ukendte Lancia Y. Alfa Romeo Junior skal bygges på en stor Stellantis-fabrik i Polen.
Junior, som oprindeligt skulle have heddet Milano efter Alfas fødested, har fået sit helt eget design og kan som den eneste i familien leveres i en særlig sportslig el-version med hele 240 hestekræfter.
Sammen med en undervogn, der er udviklet specielt til Junior, og et typisk Alfa Romeo-styretøj med en meget direkte udveksling, giver det ifølge fabrikken køreegenskaber, der ligger langt væk fra de mere jordnære modeller i Stellantis-familien. Det må vi dog vente med at afprøve i praksis, til vi til sommer får lejlighed til at prøvekøre bilen.
Video: Se nærmere på Alfa Romeo Milano/Junior
Designet i Italien med klassiske detaljer
Junior fik verdenspremiere midt i modebyen Milano, hvor hele holdet bag bilen var til stede sammen med de øverste chefer for både Alfa Romeo og Stellantis.
Bilen blev gennemgået fra ende til anden, men mindst lige så interessant var det, at den øverste chef for Stellantis, Carlos Tavares, understregede, at Alfa Romeo er på vej tilbage til fordums storhed med fuld opbakning fra hele organisationen.
Han kunne fortælle, at flere kinesiske virksomheder havde spurgt, om de kunne købe Alfa Romeo, og at han så havde svaret, at mærket på ingen måde var til salg, men at han i stedet så det som et de fineste mærker i Stellantis-koncernen.
Det udløste forståeligt nok mange klapsalver ikke mindst fra de tilstedeværende repræsentanter fra Alfa Romeo. Junior er designet i Italien og har overalt masser af hilsner til tidligere modeller og logoer, og på bagsmækken står der skrevet 'Alfa Romeo' med en skrifttype, der går helt tilbage til nogle af de tidligste modeller i mærkets 114-årige historie.
Elbilen kommer i to versioner
I Danmark bliver det uden tvivl elbilen, der bliver den mest interessante. Den kommer med et 54 kWh-batteri, der tillader op til 410 km på en opladning. Det er i udgaven med en elmotor på 156 hk.
En kraftig topudgave vil have en elmotor på 240 hk, og vil af samme grund have en noget kortere rækkevidde. Begge versioner trækker på forhjulene, men den kraftige udgave vil have et mekanisk differentiale af Torsen-typen.
En hybrid-version vil særligt i de sydeuropæiske lande få opmærksomhed. Den har en 1.2-benzinmotor med 136 hk, der arbejder sammen med en 48-volts elmotor på 28 hestekræfter, som gør det muligt at køre på strøm i ca. halvdelen af tiden.
Den trækker også på forhjulene gennem et sekstrins dobbeltkoblingsgear eller via alle fire hjul i en særlig Q4-udgave. Om den kommer til Danmark, er endnu uvist.
Avanceret førerplads
Alle udgaver har samme førerplads med et digitalt instrumenthus og en 10,25-tommerskærm i midten. I eludgaverne kan man her planlægge ruter med indlagte ladestop, og bilen er fuldt opkoblet til nettet hele tiden.
Der er et højt sikkerhedsniveau i alle udgaver med både adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, ligesom forlygterne er af den avancerede type med LED-moduler med indbygget matrix-funktion, der skærmer af for andre biler, når man kører med fjernlys tændt.
Alfa Romeo Junior/Milano
Pris: Fra ca. 300.000 kr.
Mål: 417x178x150 cm
Elettrica (Elbil)
Batteri: 54 kWh
Motor: 156 hk eller 240 hk
Rækkevidde: Ca. 410 km
Forhjulstræk
Ibrida (Hybridbil)
Motor: 1.2 liter – 3 cyl. – turbo.
Benzinmotor: 136 hk
Elmotor (48V): 28 hk
6-trins aut.gear (DCT)
Forhjuls-/firehjulstræk
Der er tilsyneladende fin plads ved forsæderne, mens det kniber mere ved bagsædet. Her har en smart udhulning af forsædernes ryglæn dog gjort det muligt for bagsædepassagererne at få bedre plads til knæene.
Bagagerummet er med sine 400 liter overraskende rummeligt, og det virker også stort, når man ser det i praksis. Bunden kan placeres i tre niveauer, og bagklappen er elbetjent. Desværre må bilen ikke udstyres med trækkrog.
Kommer til Danmark til efteråret
I Italien er salget allerede sat i gang med særlige introduktionsmodeller, men Junior kommer først til Danmark engang til efteråret.
Priserne begynder ved 30.000 euro i Italien, men herhjemme er de endnu ukendte. Holder prognosen stik, kan det meget vel ende med priser omtrent som for den næsten tilsvarende Jeep Avenger, og det betyder startpriser på lige under 300.000 kroner for eludgaven.
Trods sit fællesskab med Jeep Avenger er Alfa Romeo Junior allerede nu indstillet som kandidat til Car of the Year 2025.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.