VW’s kommende ID.-modeller – dem der følger efter ID.2 - vil få et nyt, mere emotionelt design. Det kan man med lidt forsigtighed tolke ud fra den strømlinede konceptbil, som VW viser på Auto China-udstillingen i Beijing.
Bilen giver en forsmag på en kommende, stor elektrisk SUV til det kinesiske marked, men ifølge VW vil den nye designstil også præge fremtidige ID.-modeller på det europæiske marked.
I Kina er konceptbilen og dens produktions-aflæggere ude på en alvorlig mission. Efter 40 år som Kinas klart dominerende bilkoncern har Volkswagen tabt betydeligt terræn og er blevet overhalet af BYD som største mærke i Kina.
Det er alvorligt, når Kina er verdens største bilmarked med 30 mio. solgte biler årligt. Det er omtrent det tredobbelte af Europas.
Vil have 16 ID.-modeller om seks år
Volkswagens problemer er skabt af, at de kinesiske kunder ikke i så høj grad har taget imod mærkets elbiler – en biltype der er blevet dominerende i det store land. Det elektriske modelprogram er heller ikke voldsomt stort.
I Kina skal ID.-familien vokse til 16 modeller inden 2030 inklusive fem elbiler fra det nye ID.UX-undermærke. Den første, ID.UNYX, der efter planen introduceres i 2024, vises allerede i år.
Desuden vil 12 nye benzinmodeller og seks plugin-hybrider debutere inden 2030. VW har i Kina også et andet undermærke, Jetta, som står for billige biler.
Xpeng hjælper til
Nogle af de nye elbiler kommer til verden med hjælp fra mærket Xpeng, som står for platform og anden teknologi.
Klar til produktion i Kina er den nye Tiguan i en udgave tilpasset til kinesisk smag. SUV’en er forlænget 20 cm og kaldes så Tiguan L Pro. Der er dog stadig kun fem sæder i den.
Også Audi prøver på biludstillingen at indynde sig hos de købestærke kinesiske kunder.
Mærket vil som VW i højere grad tilpasse sine biler til den kinesiske virkelighed. Det første forsigtige skridt i den nye fase har premiere på udstillingen i form af elbilen Q6 i en forlænget udgave.
Audi Q6 forlænges i længde og rækkevidde
Det er dog langt fra noget nyt middel. I et par årtier har særligt de tyske premiummærker forlænget deres modeller med 12-15 cm i længde og akselafstand.
Af en eller anden grund er det et stort ønske fra kinesiske premium-købere, at bilen skal have ekstra god bagsædeplads.
I tilfældet Q6L er akselafstanden øget 10,6 cm til tre meter. Ud over bedre benplads bag udnytter Audi den større akselafstand til at lægge lidt flere battericeller i bunden, så batteriet (brutto) øges fra 100 kWh i Europa til 107 kWh i Kina.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.