VW’s kommende ID.-modeller – dem der følger efter ID.2 - vil få et nyt, mere emotionelt design. Det kan man med lidt forsigtighed tolke ud fra den strømlinede konceptbil, som VW viser på Auto China-udstillingen i Beijing.
Bilen giver en forsmag på en kommende, stor elektrisk SUV til det kinesiske marked, men ifølge VW vil den nye designstil også præge fremtidige ID.-modeller på det europæiske marked.
I Kina er konceptbilen og dens produktions-aflæggere ude på en alvorlig mission. Efter 40 år som Kinas klart dominerende bilkoncern har Volkswagen tabt betydeligt terræn og er blevet overhalet af BYD som største mærke i Kina.
Det er alvorligt, når Kina er verdens største bilmarked med 30 mio. solgte biler årligt. Det er omtrent det tredobbelte af Europas.
![VW ID.Code skråt forfra.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/VW-Code-for.jpg?itok=nOeJV47F)
Vil have 16 ID.-modeller om seks år
Volkswagens problemer er skabt af, at de kinesiske kunder ikke i så høj grad har taget imod mærkets elbiler – en biltype der er blevet dominerende i det store land. Det elektriske modelprogram er heller ikke voldsomt stort.
I Kina skal ID.-familien vokse til 16 modeller inden 2030 inklusive fem elbiler fra det nye ID.UX-undermærke. Den første, ID.UNYX, der efter planen introduceres i 2024, vises allerede i år.
Desuden vil 12 nye benzinmodeller og seks plugin-hybrider debutere inden 2030. VW har i Kina også et andet undermærke, Jetta, som står for billige biler.
![Lyseblå vw tiguan set bagfra.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/VW-Tiguan-pro-kina.jpg?itok=2VcptoeG)
Xpeng hjælper til
Nogle af de nye elbiler kommer til verden med hjælp fra mærket Xpeng, som står for platform og anden teknologi.
Klar til produktion i Kina er den nye Tiguan i en udgave tilpasset til kinesisk smag. SUV’en er forlænget 20 cm og kaldes så Tiguan L Pro. Der er dog stadig kun fem sæder i den.
Også Audi prøver på biludstillingen at indynde sig hos de købestærke kinesiske kunder.
Mærket vil som VW i højere grad tilpasse sine biler til den kinesiske virkelighed. Det første forsigtige skridt i den nye fase har premiere på udstillingen i form af elbilen Q6 i en forlænget udgave.
![Sølvfarvet Audi Q6 i lang udgave set fra siden.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Audi-Q6L.jpg?itok=QT5sgwCZ)
Audi Q6 forlænges i længde og rækkevidde
Det er dog langt fra noget nyt middel. I et par årtier har særligt de tyske premiummærker forlænget deres modeller med 12-15 cm i længde og akselafstand.
Af en eller anden grund er det et stort ønske fra kinesiske premium-købere, at bilen skal have ekstra god bagsædeplads.
I tilfældet Q6L er akselafstanden øget 10,6 cm til tre meter. Ud over bedre benplads bag udnytter Audi den større akselafstand til at lægge lidt flere battericeller i bunden, så batteriet (brutto) øges fra 100 kWh i Europa til 107 kWh i Kina.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.