Hen over sommeren lancerer Polestar hele to nye modeller – en betydelig udvidelse fra den nuværende, ene model, 2.
Først på sommeren kommer den stærkt forsinkede 3’er, som er en stor SUV, og sidst på sommeren følger så model 4, der er omtrent en klasse mindre og er en usædvanlig kombination af SUV, coupé og fastback.
Bilen er den hurtigste indtil videre fra Polestar med op til 544 hk, og ifølge Polestar selv har den særdeles sportslige køreegenskaber. Det sidste må tiden vise, men da Motor får mulighed for at se bilen, er det i hvert fald muligt at vurdere en anden af bilens særkender: den manglende bagrude.
Logiske argumenter
Det er ikke for at være smart eller anderledes, men af rent logiske grunde er Polestars argument.
Når bilen ikke må være for høj (batterierne i bunden fylder lidt), bilen skal have coupéform og stadig have plads til voksne skandinaver på bagsædet, så skulle der tænkes nyt.
Bagpartiet blev trukket tilbage, men med den skrå taglinje og krav om højt til loftet ville bagruden blive meget lille. Så ville det være bedre helt at undvære den, var Polestars konklusion.
Fint bagsæde
Resultatet på bagsædet er i hvert fald godt. Loftshøjden under panoramataget, som sørger for det lysindfald, en bagrude ellers kunne have givet, er fin for voksne, viser Motors prøvesidning. Også knæpladsen er fin – men akselafstanden er da også helt oppe på tre meter.
En lille luge over ryglænet i kabinens bredde kan klappes ned og give en smule adgang til bagagerummet, som i øvrigt er stort og reelt og rummer 526 liter.
Panorama-taget (kan dæmpes elektronisk mod merpris) går helt om til bagklappen, og der virker luftigt nok ved bagsædet. Der er desuden en indirekte lysstribe langs 'hattehylden'.
Men der er en mangel, som kan vise sig stor i nogle situationer: Der er ingen skilem. De danske Polestar-repræsentanter kan ikke forklare hvorfor. Men i det mindste kan bagsædets ryglæn lægges ned i forholdet 60:40.
Men føreren kan ikke se noget bagud?
Men hvordan ser det så ud for føreren?
Fra førerpladsen er der et stort, klart bakspejl med bredt udsyn bagud. Det er gjort muligt med et digitalt bakspejl, der består af en skærm og et godt beskyttet kamera over bagruden – begge dele med høj opløsning (2,5 MP.)
Digitale bakspejle har den fordel, at store personer på bagsædet – eller stablet bagage – ikke tager udsynet. De kan også give bedre syn i mørke, og det kan justeres, hvor bred eller smal vinkel, man ønsker at se.
Fungerer umiddelbart meget fint
Biler med digitalt bakspejl har også et traditionelt bakspejl, der kan vippes ned/op. I tilfældet med Polestar 4 er det for at kunne se situationen på bagsædet.
Bakspejlet fungerer fint – i hvert fald så længe bilen står stille i et udstillingslokale. Den reelle bedømmelse må vente til Motors første tur i bilen om nogle uger.
Sidespejlene er af den traditionelle type. Kunderne og teknologien er ikke klar til digitale sidespejle, mener Polestar.
Stor bil på Geely-platform
Polestar 4 er 5,5 cm lavere end den rigtige SUV, Polestar 3, men den er bredere og har større akselafstand. Længden er 4,84 m. Elbilen er bygget på en ny Geely-platform kaldet SEA, mens model 3 er baseret på en Volvo-modificeret platform kaldet SPA2. Polestar 2 er bygget på en helt tredje platform.
Model 4 bygges i Kina, men fra 2025 vil bilen også blive produceret i Sydkorea.
Polestar 4 koster fra 465.000 kr. Med to motorer stiger prisen til 495.000 kr. Dertil kan lægges en Pilot-pakke til 10.000 kr., en Plus-pakke til 31.000 kr. og en Performance-pakke til samme beløb.
Kort efter lanceringen af Polestar 4 kan man i Danmark købe dens søsterbil, Zeekr 001. Her er det lykkedes at få plads til en bagrude.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.