Nissan siger farvel til benzin med el-offensiv

Den storsælgende Qashqai har fået en opdatering, men bliver sidste benzinbil fra Nissans engelske fabrik, inden en fuldelektrisk Qashqai er klar om nogle få år. Nissan-fabrikken skal derfor nu omstilles til produktionen af hele tre nye elbiler.

Fem futuristiske konceptbiler på asfalt med computertegnet højhusby i baggrunden.
Nyt om biler

I 2030 er der kun elbiler på hylderne hos de europæiske Nissan-forhandlere. Til den tid er det således helt slut med benzindrevne biler fra det japanske bilmærke, og allerede nu er omstillingen til produktionen af elbiler ved Nissans kæmpefabrik i Sunderland, Storbritannien sat i gang.

Inden længe skal produktionen der nemlig suppleres med en helt ny elbil i form af den næste generation af Nissan Leaf.

Senere tilføjes først en elektrisk Juke og dernæst en helt ny, elektrisk Qashqai. Dermed bliver det slut med benzinbiler til Europa.

Der er endnu ikke sluppet meget konkret ud om de tre nye, britiskbyggede elbiler. Dog vides, at Juke bliver søsterbil til Renault 4, og en fjerde vil være en ny Micra. Den skal bygges i samarbejde med Renault i Frankrig og bliver søsterbil til Renault 5.

Fem konceptbiler på asfalt.
Der er endnu ikke sluppet meget ud om formen på de tre nye elbiler, der skal produceres på Nissans fabrik i Sunderland, samt den fjerde fra Frankrig. Men en forsmag har vi fået med  design-koncepterne kaldet Hyper. Længst til højre er den, der skal være den nye Leaf, bagest til venstre den nye Juke og yderst til venstre en konceptbil, der skal give en ide om formen på den næste Qashqai. Den forreste er en konceptbil, vi næppe kommer til at se i virkeligheden.

Klar til enorm produktion

Sunderland-fabrikken kan i princippet udvides til at producere 600.000 biler om året, hvis der bygges biler døgnet rundt, men indtil videre er der kun planlagt toholdsskift, og så er den årlige produktion på ca. 400.000 biler.

Fabrikken bliver en af få i Europa, der er i stand til at producere tre forskellige elbiler.

Men lige inden bommen frivilligt går ned for benzinbiler, er Qashqai, Europas mest populære benzin-SUV, blevet opdateret, så den kan klare sig i yderligere nogle år.

Nissan Qashqai lige forfra med bilarbejdere rundt om.
På Nissan-fabrikken i Nordøstengland bygges bilerne fra ende til anden, og inden de sendes ud til køberne gennemføres de sidste kontrolpunkter i en plan, der omfatter flere end 1.000 kontroller undervejs i produktionen. Her er det første eksemplar af den opdaterede udgave, der meldes klar.

Nænsomt facelift af Qashqai

Udvendigt er det mest front og bagende, der har mødt designernes nye linjeføringer, mens bilen indvendigt har fået en noget større opgradering med bl.a. nye Google-baserede skærmløsninger.

Siden introduktionen i 2006 er flere end fire millioner Qashqai trillet ud af samlebåndet på Storbritanniens største bilfabrik i Sunderland, hvilket er rekord for landets bilindustri.

På hver af to samlebånd bygger man nu en bil i minuttet, og regner man tilbage fra lanceringen af første generation i 2006, er der i gennemsnit rullet en Qashqai ud af fabrikken hvert andet minut døgnet rundt, året rundt.

Biler på samlebånd.
Lige nu produceres der en ny Qashqai omtrent hvert halve minut i 16 timer på ugens fem hverdage, men regner man al tid med, har der rullet en Qashqai ud af fabrikken i Sunderland hvert andet minut døgnet rundt, ugen rundt, året rundt siden produktionen gik i gang for 18 år siden.

Udvider med kæmpe batterifabrik

Produktionen kommer til at fortsætte i de kommende år, men allerede næste år skrues der lidt ned for antallet af Qashqai’er på samlebåndene, idet der så småt skal gøres klar til produktionen af den nye generation af Leaf.

Selv om det også var fabrikken i Sunderland, der stod for produktionen af de første generationer af elbilen Leaf, var den produktion trods alt så lille, at man nu er nødt til at opføre to store, såkaldte gigafabrikker, der skal fremstille batterierne til de nye elbiler.

I den forbindelse etablerer Nissan sit eget elnet, der skal skabe og levere grøn strøm fra solpaneler og vindmøller, der er placeret rundt om fabrikken.

Planen er, at man i 2050 skal kunne bygge en elbil helt uden at udlede CO2, en vision Nissan kalder EV36Zero.

Ny og gammel Nissan Qashqai side om side.
Første generation af Nissan Qashqai (t.v.) blev præsenteret i 2006. Nu 18 år senere er der produceret over fire mio. eksemplarer, og dermed går den over i historien som den bilmodel, der er produceret flest af i Storbritannien.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her