I 2030 er der kun elbiler på hylderne hos de europæiske Nissan-forhandlere. Til den tid er det således helt slut med benzindrevne biler fra det japanske bilmærke, og allerede nu er omstillingen til produktionen af elbiler ved Nissans kæmpefabrik i Sunderland, Storbritannien sat i gang.
Inden længe skal produktionen der nemlig suppleres med en helt ny elbil i form af den næste generation af Nissan Leaf.
Senere tilføjes først en elektrisk Juke og dernæst en helt ny, elektrisk Qashqai. Dermed bliver det slut med benzinbiler til Europa.
Der er endnu ikke sluppet meget konkret ud om de tre nye, britiskbyggede elbiler. Dog vides, at Juke bliver søsterbil til Renault 4, og en fjerde vil være en ny Micra. Den skal bygges i samarbejde med Renault i Frankrig og bliver søsterbil til Renault 5.
Klar til enorm produktion
Sunderland-fabrikken kan i princippet udvides til at producere 600.000 biler om året, hvis der bygges biler døgnet rundt, men indtil videre er der kun planlagt toholdsskift, og så er den årlige produktion på ca. 400.000 biler.
Fabrikken bliver en af få i Europa, der er i stand til at producere tre forskellige elbiler.
Men lige inden bommen frivilligt går ned for benzinbiler, er Qashqai, Europas mest populære benzin-SUV, blevet opdateret, så den kan klare sig i yderligere nogle år.
Nænsomt facelift af Qashqai
Udvendigt er det mest front og bagende, der har mødt designernes nye linjeføringer, mens bilen indvendigt har fået en noget større opgradering med bl.a. nye Google-baserede skærmløsninger.
Siden introduktionen i 2006 er flere end fire millioner Qashqai trillet ud af samlebåndet på Storbritanniens største bilfabrik i Sunderland, hvilket er rekord for landets bilindustri.
På hver af to samlebånd bygger man nu en bil i minuttet, og regner man tilbage fra lanceringen af første generation i 2006, er der i gennemsnit rullet en Qashqai ud af fabrikken hvert andet minut døgnet rundt, året rundt.
Udvider med kæmpe batterifabrik
Produktionen kommer til at fortsætte i de kommende år, men allerede næste år skrues der lidt ned for antallet af Qashqai’er på samlebåndene, idet der så småt skal gøres klar til produktionen af den nye generation af Leaf.
Selv om det også var fabrikken i Sunderland, der stod for produktionen af de første generationer af elbilen Leaf, var den produktion trods alt så lille, at man nu er nødt til at opføre to store, såkaldte gigafabrikker, der skal fremstille batterierne til de nye elbiler.
I den forbindelse etablerer Nissan sit eget elnet, der skal skabe og levere grøn strøm fra solpaneler og vindmøller, der er placeret rundt om fabrikken.
Planen er, at man i 2050 skal kunne bygge en elbil helt uden at udlede CO2, en vision Nissan kalder EV36Zero.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi