Nye biler ruller nu ud til bilkøberne i højere tempo end set længe.
Efter et småsløjt bilsalg i årets første kvartal (minus otte procent fra 2023) fik leveringen af nye biler pludselig fart på i april. 27 procent hoppede indregistreringerne af nye personbiler sammenlignet med samme måned sidste år. 15.323 nye biler fik nummerplade på.
Elbilerne holder sig på samme, høje niveau som i årets første måneder, men sammenlignet med april sidste år er der tale om en markant stigning - fra 29 procent af de solgte biler i april 2023 til 44 procent denne april.
Samtidig når plugin-hybriderne et nyt lavpunkt. De udgør nu blot fem procent.
En anden og endnu mere bemærkelsesværdig udvikling er privatleasing.
Næsten halvdelen leaser bilen
- Når vi ser på, hvad private gør, så fylder leasing mere og mere, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
- Det er der mange årsager til: Den høje rente på billån, fortsat usikkerhed om priser på nye biler samt usikkerhed som følge af hurtig teknologiudvikling får mange til at lease bilerne i stedet for at købe. Leasing er også en god måde at vænne sig til en elbil på. De mange gode leasingtilbud, som kommer med jævne mellemrum, hjælper også på det, siger han.
Privatleasing udgjorde i april 30 procent af alle nyregistreringer, hvilket er en betydelig stigning fra sidste års 17 procent.
- Private står for 65 procent af nyanskaffelserne, og ser man kun på denne del, var 47 procent i april privatleasing. Dermed er vi meget tæt på, at hver anden private leaser bilen, siger Ilyas Dogru.
Tesla mistede tronen i april
Top-20 for april ser væsentlig anderledes ud end i typiske måneder. For kun anden gang siden februar 2023, hvor prisen på Tesla Model Y blev sænket drastisk, er den mellemstore elbil ikke at finde allerøverst i salgsstatistikken. Model Y er ligefrem røget helt ned på en delt sjetteplads i april.
Sedan-udgaven, Model 3, er i april endnu mere usynlig i nybilstatistikken end længe. Den er ikke engang blandt de 20 mest leverede elbiler. Til gengæld er den den mest brugtimporterede bil i år.
Det er elbilen Renault Megane, der har snuppet førstepladsen fra Model Y, mens VW ID.4/ID.5 følger tæt efter franskmanden. Desuden har Volvo fået gang i leveringerne af EX30, som med over 600 indregistreringer kommer lige efter VW-modellen
Også når bilsalget gøres op på mærkeniveau, er Tesla gledet en del tilbage. I 2023 stod det amerikanske elbilmærke for 13 procent af nybilsalget og lå et godt stykke foran nr. to, VW.
I år indtil videre er Tesla gledet ned på fjerdeplads med knap otte procent markedsandel. I stedet har Toyota snuppet førstepladsen med 9,5 procent. Peugeot ligger nr. to med 8,5 procent, mens VW indtager tredjepladsen med 8,1 procent.
Billige benzinbiler ligger højt
Højt på listen er der comeback til begge de to billige franske minibiler, Citroën C3 og Peugeot 208. Der er også kommet et ordentlig parti af Peugeot 3008 og 5008 på gaden – kort tid før begge biler kommer i en helt ny generation.
Blandt opladningshybriderne er det kun Ford Kuga, der kan svinge sig op til trecifrede leveringstal.
Indregistreringerne af Renault Megane har i høj grad været drevet af kampagne på privatleasing, mens makkerparret VW ID.4 og ID.5 rykker helt op som nr. to efter lancering af en opdateret udgave. ID.-bilerne har ellers længe været ret usynlige i salgsstatistikkerne, hvor en betydelig del har været importeret brugt.
- Med stigningen i april er forventningen nu, at 2024-bilsalget bliver bedre end 2023, lyder det fra FDMs forbrugerøkonom.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.