Vendepunkt: Kina-mærker vil bygge biler i Europa

Kineserne kommer! Det er efterhånden en gammel nyhed, men denne gang ligger der noget andet bag: Adskillige kinesiske bilproducenter begynder snart at bygge biler i EU.

To gule svejserobotter i aktion.
Nyt om biler

Mens EU rasler med sablen og truer med at hæve importtolden på kinesisk-byggede biler betragteligt, gør flere bilproducenter fra Kina klar til at flytte produktion til Europa.

Det markante vendepunkt skyldes ikke kun den aktuelle diskussion om toldmur, for flere af projekterne har været undervejs i et år eller mere. De kinesiske mærker ønsker at komme tættere på det europæiske marked, vil gerne opfattes som mere europæiske og undgå høje transportomkostninger og told oveni.

Chery Group, som gør klar til europæisk lancering, ser ud til at komme først med produktion i Europa.

Bilsamlebånd med arbejder i blåt tøj.
Kina er verdens største producent af biler - og er i det hele taget hele klodens fabrik af alle slags varer. Vestlige bilproducenter har mange bilfabrikker i landet som denne Volvo-fabrik, men nu er udviklingen ved at vende - kinesiske mærker vil samle biler i Europa.

Chery får fabrik i Barcelona

Det kan ske allerede fra efteråret, hvis alt går efter planen. Det kan gå så hurtigt, da Chery er blevet partner i en tidligere Nissan-fabrik ved Barcelona. Fabrikken skal samle den kompakte crossover, Omoda 5, som både fås som elbil og benzinbil.

Den hurtige opstart er også mulig, da der ikke er tale om en fuld færdig bilfabrik med underleverandører i nærheden.

Kinesisk SUV skråt forfra.
Chery vil inden længe begynde at samle en af sine eksportmodeller, Omoda 5, på en fabrik i Barcelona.

Bilerne er mere eller mindre bygget færdige i Kina og sendes afsted i store dele (bl.a. et færdigt karrosseri) i containere og bliver så samlet på Barcelona-fabrikken. Det kaldes i bilindustrien semi-knock-down-produktion, SKD.

Noget lignende ser ud til at ske med Leap Motor, som nu er 20 procent ejet af den europæisk-amerikanske gigant, Stellantis. Ifølge ikke-bekræftede oplysninger vil Stellantis meget snart vil begynde at samle en lille elbil kaldet T03 på sin fabrik i Polen, hvor bl.a. Alfa Romeo Junior og Fiat 500 bygges fra grunden.

Lille lyseblå bil skråt forfra.
Leap Motor vil muligvis snart begynde at samle denne lille elbil, T03, på en Stellantis-fabrik i Polen. Der er ingen kendte planer for import af mærket til Danmark..

Også Dongfeng er angiveligt i forhandlinger med italienske myndigheder og fabrikker om at indlede SKD-produktion i Italien snart.

BYD bliver først med rigtig bilfabrik

Det bliver dog mastodonten BYD, som kommer først med en rigtig bilfabrik i Europa. BYD, der er verdens største producent af opladelige biler, har besluttet at bygge et stort industrielt anlæg i Ungarn.

Bilfabrik med rækker af robotter.
BYD er gået i gang med at opføre en bilfabrik i Ungarn. Det vil blive den første rigtige fabrik til produktion af kinesiske personbiler i EU. Billedet er fra en BYD-fabrik i Kina.

Her ved byen Szeged, som ligger i det sydlige Ungarn på grænsen til Rumænien og Serbien, kan samlebåndet formentlig begynde at rulle i 2025.

Den mulige toldforhøjelse vil også ramme vestlige elbiler bygget i Kina. Det gælder bl.a. Tesla Model 3, alle Polestars modeller, Volvo EX30, Dacia Spring, BMW iX3 og Cupra Tavascan.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve