BMW’s nye 1-serie sværger til benzin

Fjerde generation af BMW’s mindste er præsenteret forud for markeds-introduktion til oktober. Udseendet er nyt, men platformen er genbrugt. Og så bliver motorydelserne lavere, og en historisk modelbetegnelse forsvinder.

BMW 1-serie i grå skråt bagfra.
Nyt om biler

BMW 1-serie er efter 20 år og tre generationer på vej i ny, fjerde generation, der når ud til danske kunder til oktober. Det sker i form af en femdørs hatchback, og der er ikke andre karrosseri-versioner planlagt.

Nyheden kommer blot fem år efter den foregående, og den nye BMW-mini er da også baseret på samme forhjulstrukne platform som sin nærmeste forgænger.

Der er heller ikke pillet meget ved dimensionerne. Den nye generation er vokset blot fire cm i længden og har uændret akselafstand.

Grå BMW 1-serie forfra.
Den nye BMW 1-serie er muligvis et stort facelift af den nuværende model, men fronten er tydeligvis ny med den mere hængende snude.

Ny eller stort facelift?

Men designet, mest fronten, er nyt med en mindre kantet næse og det nye logo, og for første gang fås en BMW nu med tag i kontrastfarve.

Om bilen er en reelt ny generation eller et meget stort facelift er ikke lige til at se. Det korte interval indikerer et facelift, men at BMW har givet modellen en ny, intern betegnelse (F70 mod hidtil F40).

Uanset det er der tydelig fornyelse af design, kabineindretning og motorer.

Kabinen er helt ny og har fuldt digital instrumentering med BMW’s ’Curved Display’, der består af 10,25-tommer førerskærm og 10,7-tommer trykskærm.

Førerpladsen i BMW 1-serie.
Kabinen er helt ny og har fuldt digital instrumentering med 10,25-tommer førerskærm og 10,7-tommer trykskærm.

Færre hk end hidtil

To modeller er i det danske program ved lanceringen til oktober: 120 med trecylindret benzinmotor, forhjulstræk og 170 hk samt M135 xDrive med firehjulstræk, firecylindret benzinmotor og 300 hk.

Begge har 48 volt-mildhybrid-teknik, men begge har alligevel lavere ydelse end de nuværende modeller. Normalt får en ny generation lidt flere hk end sin forgænger.

I andre lande kommer fra begyndelsen to dieselmodeller, 118d og 120d, og sidst på året suppleres med benzinmodellerne 116 og xDrive 123.

Hvid BMW 1-serie forfra.
Den kraftigste model I det danske modelprogram, i hvert fald indtil videre, er denne M135 xDrive.

120 og M135 - nu uden 'i'

Kendere vil have bemærket, at det lille ”i” i modelbetegnelsen for benzinmodellerne er forsvundet.

Bogstavet vil i fremtiden være reserveret til fuldelektriske modeller, men om der kommer en i1 i denne omgang er nok tvivlsomt, da platformen formentlig er for gammel til det.

En i1 ventes først i 2027 og vil da være baseret på ’Neue Klasse’-platformen.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve