Elbiler sprænger magisk grænse: nu 50%

For kun anden gang nogensinde er salget af elbiler i maj nået op på halvdelen af bilsalget. Bag gennembruddet ligger en solid udvikling med næsten konstant stigning. De fem mest solgte biler i maj er fuld elektriske. Men danskernes favoritmærke er ét næsten uden elbiler.

Blå VW ID.4 kørende set skråt forfra.
Nyt om biler

Mens elbiler taber momentum i mange lande, vælger danske bilkøbere elektriske biler i stor stil. Og i stigende grad.

I maj nåede andelen af elbiler helt op på præcis 50 procent af nybilsalget. Det er kun anden gang, den grænse nås. Første gang var i december 2023, hvor elbiler udgjorde 51 procent.

Samtidig er de fem mest solgte modeller i maj en ren elbil.

Den høje elbil-andel kom i en måned, hvor det samlede bilsalg steg marginalt fra maj 2023 (fire procent) til 14.572 nyregistrerede personbiler, viser opgørelsen fra Bilstatistik.dk. Det betyder samtidig, at bilsalget i årets første fem måneder er på samme niveau som sidste år.

VW ID.4 blå bagfra.
VW ID.4/ID.5 blev den mest solgte bil i maj med 881 nyregistreringer. ID.4 alene stod for de 702 styks. Dermed gør elbilen comeback efter en lang, stille periode.

EU's højeste elbil-andel

- Det hører med til billedet, at andelen af solgte elbiler er høj i hele 2024 og faktisk den højeste blandt EU- landene. Det er opsigtsvækkende, at vi nu er nået dertil i Danmark, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Når importen af brugte biler tælles med, udgør elbiler nu noget over 50 procent, da elbiler fortsat fylder markant mest i brugtimporten.

Trods kun én elbil i programmet blev Toyota tredjestørste mærke i maj, og er indtil videre det bedst sælgende mærke i 2024 med en fremgang på 17 procent. Mens Toyota ligger på en markedsandel på 9,2 procent, følger VW lige efter med 9,1 procent.

Tesla 32 pct. tilbage

Tesla har siden 2023 mistet næsten en tredjedel af sit salg og ligger nu på 7,7 procent markedsandel.

- Mens markedet buldrer fremad, får Tesla markant tilbage. Det er meget bemærkelsesværdigt. Det bliver spændende at se, om mærket kan komme tilbage i den kommende tid efter de seneste prisnedsættelser, der givetvis vil give salget et boost, i hvert fald på kort sigt, bemærker Ilyas Dogru.

Lagkagegraf med fordelingen af drivmidler i maj.
Elbiler udgjorde præcis halvdelen af nybilsalget i maj. Benzin tegnede sig for knap 39 pct., mens diesel kun udgjorde godt syv pct., og plugin-hybrider var helt nede på fire pct. Kilde: Bilstatistik.dk  

Næsten ingen plugin-hybrider

Plugin-hybrider og dieselbiler går stadig markant tilbage i salgstallene, mens benzinbilerne også har tilbagegang.

- Det bliver spændende at se, om de gode privatleasingtilbud på benzinbiler tidligere på året, kommer tilbage – det vil i hvert fald give benzinbilerne et rygstød, siger forbrugerøkonomen.

Maj blev anden måned i træk og kun tredje måned i det hele taget, hvor Tesla Model Y ikke blev den mest solgte model siden det store prisfald i januar 2023. I april lå Renault Megane øverst, mens det i maj blev VW ID.4/ID.5, der indtog en klar førsteplads.

Tesla Model Y blev nr. to, et mulehår foran Volvo EX30. Tesla Model 3 rykkede helt op på plads fem. Toyotas ene elbil, BZ4X, opnåede en hidtil sjælden placering som den tiende mest solgte bil og den ottende mest solgte elbil.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025