Karismatisk design og god rækkevidde samt formentlig lav pris skal sikre Hyundai en plads i den nye klasse for billige elbiler i mini- og mikroklassen.
Den koreanske bilproducent kommer nu med et tilsyneladende særdeles skarpt skud med den lille elbil Inster.
Med dens design, rækkevidde og formodede gunstige pris ser Inster ud til at kunne blive et hit i Danmark.
Minibilen er stor på karisma både inde og ude, og så vil den blot 3,83 meter korte elbil få en rækkevidde på omkring 355 km.
To batteristørrelser
Opladningen er også til den pæne side med 11 kW som standard til hjemmelanding og op til 120 kW ved en lynlader. Batteriet er på 49 kWh.
En udgave med lidt mindre batteri findes også. Her er kapaciteten 42 kWh med en forventet rækkevidde på lige over 300 km. Motoren yder 115 hk.
Inster er baseret på den koreanske hjemmemarkedmodel Casper, der er en lille benzinbil i stil med Dacia Spring og Suzuki Ignis. Men platformen og totallængden er forlænget i Inster.
Konkurrent til Citroën C3 - og nye kinesere
Hyundai Inster
Længde: 3,83 m
Bredde: 1,61 m
Højde: 1,58 m
Akselafstand: 2,58 m
Rækkevidde: Ca. 300/355 km
Platform: Hyundai-Kia K1
Inster kan ses som en direkte konkurrent til Citroën ë-C3, der koster 180.000-200.000 kr. Men også Fiat Grande Panda og Opel Frontera er på vej, og det samme er – formentlig - flere kinesiske modeller.
Der er ingen indikationer på dansk pris på Inster, der forventes til Danmark i begyndelsen af 2025. Men der er grund til at forvente, at prisen vil havne under 200.000 kr., muligvis en del under.
Med sin længde på 3,83 m placerer Inster sig mellem mikro- og miniklassen i udvendige mål. Rummeligheden har Motor endnu ikke kunnet bedømme.
Kort, smal og høj
Inster er 20 cm kortere end Citroën C3, mens akselafstanden til gengæld er fire cm større. Højden er den samme, mens Inster adskiller sig markant – negativt – i bredden. Med 1,61 m er Hyundai’en hele 15 cm smallere end C3. Det indikerer, at der kun er plads til to på bagsædet.
Bagagerummet er fornuftigt med 280 liter, hvilket dog er 30 liter mindre end i Citroën’en.
I kabinen virker Inster til gengæld ret voksen. Der er nemlig mulighed for to gange 10,25 cm store, skærme, som kendes fra de store Hyundai- og Kia-modeller. I Inster er de dog ikke sammenhængende.
Bilens sikkerheds- og assistentsystemer er også på usædvanligt højt niveau bedømt ud fra specifikationerne.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.