Hyundai skyder med skarpt i folkelig elbil-kamp

Inster hedder Hyundais bud på en billig elbil, som samtidig lover lang rækkevidde. Længden og bredden er lille, men karismaen er stor.

Lysegul Hyundai Inster set bag fra.
Nyt om biler

Karismatisk design og god rækkevidde samt formentlig lav pris skal sikre Hyundai en plads i den nye klasse for billige elbiler i mini- og mikroklassen.

Den koreanske bilproducent kommer nu med et tilsyneladende særdeles skarpt skud med den lille elbil Inster.

Med dens design, rækkevidde og formodede gunstige pris ser Inster ud til at kunne blive et hit i Danmark.

Minibilen er stor på karisma både inde og ude, og så vil den blot 3,83 meter korte elbil få en rækkevidde på omkring 355 km.

Hyundai Inster set skråt forfra.
Hyundai Inster har store runde kørelyslygter og øverst det mere traditionelle Ioniq-lygtebånd.

To batteristørrelser

Opladningen er også til den pæne side med 11 kW som standard til hjemmelanding og op til 120 kW ved en lynlader. Batteriet er på 49 kWh.

En udgave med lidt mindre batteri findes også. Her er kapaciteten 42 kWh med en forventet rækkevidde på lige over 300 km. Motoren yder 115 hk.

Inster er baseret på den koreanske hjemmemarkedmodel Casper, der er en lille benzinbil i stil med Dacia Spring og Suzuki Ignis. Men platformen og totallængden er forlænget i Inster.

Hyundai Inster i profil.
Hyundai Inster har i profil en vis lighed med Suzuki Ignis, men er også en forlænget udgave af Casper, som Hyundai i nogle år har solgt med benzinmotor på hjemmemarkedet.

Konkurrent til Citroën C3 - og nye kinesere

Hyundai Inster

Længde: 3,83 m
Bredde: 1,61 m
Højde: 1,58 m
Akselafstand: 2,58 m
Rækkevidde: Ca. 300/355 km
Platform: Hyundai-Kia K1

Inster kan ses som en direkte konkurrent til Citroën ë-C3, der koster 180.000-200.000 kr. Men også Fiat Grande Panda og Opel Frontera er på vej, og det samme er – formentlig - flere kinesiske modeller.

Der er ingen indikationer på dansk pris på Inster, der forventes til Danmark i begyndelsen af 2025. Men der er grund til at forvente, at prisen vil havne under 200.000 kr., muligvis en del under.

Med sin længde på 3,83 m placerer Inster sig mellem mikro- og miniklassen i udvendige mål. Rummeligheden har Motor endnu ikke kunnet bedømme.

Kabinen i Hyundai Inster.
Inster er helt moderne og digital i kabinen. Topudgaverne har to store skærme på hver 10,25 tommer, og til overflod er der i midterkonsollen et stort betjeningspanel.

Kort, smal og høj

Inster er 20 cm kortere end Citroën C3, mens akselafstanden til gengæld er fire cm større. Højden er den samme, mens Inster adskiller sig markant – negativt – i bredden. Med 1,61 m er Hyundai’en hele 15 cm smallere end C3. Det indikerer, at der kun er plads til to på bagsædet.

Bagagerummet er fornuftigt med 280 liter, hvilket dog er 30 liter mindre end i Citroën’en.

Bagsmækken af Hyundai Inster.
Hyundai kan ikke bestemme sig for, hvordan man skal stave til modellens navn. I pressematerialet og på nummerpladen omtales den som INSTER, altså kun med versaler, mens navnet på bagsmækken er med udelukkende små bogstaver, inster. 

I kabinen virker Inster til gengæld ret voksen. Der er nemlig mulighed for to gange 10,25 cm store, skærme, som kendes fra de store Hyundai- og Kia-modeller. I Inster er de dog ikke sammenhængende.

Bilens sikkerheds- og assistentsystemer er også på usædvanligt højt niveau bedømt ud fra specifikationerne.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025