MotorClassic: Vi kårer Danmarks mest køreglade klassiker

Se med, når fem køreglade dommere sætter sig bag rattene på fem meget forskellige – men alle helt og aldeles fantastiske – klassikere for til sidst sammen at kåre „Kongen af Køreglæde“. 

Nyt om biler

 

Køreglæde på kongeligt niveau

MotorClassic har sat fem nøje udvalgte klassiske biler i lige så mange kategorier stævne hos Strøjer Samlingen ved Assens, så de for alvor kan bekende kulør på de smukke sydfynske forårsveje.

Når dagen er omme, kan én af dem kalde sig Kongen af Køreglæde – Danmarks mest køreglade klassiker.

Kåringens præmis er helt klar: Vi skal finde den klassiske bil, der giver sin fører den maksimale køreglæde ved lovlydig kørsel på Margueritruten eller andre af de mange kilometer inspirerende landevej, der byder sig til rundt omkring i vores lille land. Og netop derfor er kåringen henlagt til Sydfyn, hvor de lækre køreveje jo nærmest står i kø.

Bølgerne gik ganske højt, da dommerpanelet, der foruden denne skribent og MotorClassics faste journalist og fotograf, Karsten Meyland Lemche, består af Anders Bilidt fra auktionshuset RM Sotheby’s, Claus Ebberfeld fra Selected Car Group og onlinemediet Via Retro samt motorjournalistlegenden Flemming Haslund, udvalgte finalefeltet blandt over 30 nominerede. Én bil i hver af de fem kategorier Bedste sportsvogn, Bedste roadster/cabriolet, Bedste sportssedan/sportscoupé, Bedste GTI-bil og Bedste youngtimer.

Fra frustration til fryd

Efter lange, hjertelige og intense – nogle vil nok sige nørdede – diskussioner i løbet af foråret bliver alle dog enige om fem finalister, der alle har reelle chancer for at snuppe titlen på en god dag. Og det kan kun blive en god dag, når en ægte Porsche 911 Carrera RS 2.7 fra 1973, en Lotus Elan fra 1966, en BMW M3 fra 1989, en Peugeot 205 Rallye fra samme år og en Lancia Delta Integrale fra 1994 holder på parkeringspladsen, mens en nøje udvalgt og udfordrende rute på snoet asfalt af stærkt varierende kvalitet, som alle dommere skal gennemkøre i alle fem biler, venter forude.

Alligevel begynder dagen med blandede miner og bange anelser. Dels vælter regnen iskoldt ned fra en blygrå himmel, dels – og det er straks værre – vil den usædvanlig flotte hvide Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II, der slap gennem nåleøjet i youngtimerkategorien, ikke lege med. „Den begyndte at gå urent ved Kolding, og nu vil den slet ikke noget. Det er formentlig en mør benzinslange. Så den kommer ikke ud at køre i dag“, fastslår ejeren, Mogens Helms Blach, der er mindst lige så sku_et som de fem slukørede dommere.

Telefonerne gløder, mens vi med minutters varsel forsøger at finde en indskiftningsspiller, men heldigvis er miraklernes tid ikke forbi: Som alle ordentlige bilmuseer har Strøjer Samlingen et veludstyret værksted, og i gemmerne finder de gode Strøjer-folk et passende stykke slange, som hurtigt bliver skåret til. Og efter lidt roden, regeren, skruen og banden under Lancia-bagsædet sker underet: Den potente turbomotor brøler atter i gang – klar til kamp, som om intet var hændt.

Samtidig stilner regnen af, og solen bryder så småt gennem skyerne, så lad os se at komme afsted. Jo, det her bliver bare en fantastisk Store Bededag.

Læs hele historien i MotorClassic, nr. 92, der udkommer d. 20. juni.

Er du interesseret i klassiske biler?

Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.

Få MotorClassic