Sikkerhedstest afslører: syv supersikre biler, to dårlige

Ni nye bilmodeller er i juli testet af sikkerhedsorganisationen Euro NCAP. Resultaterne er mest rigtig gode nyheder: Syv biler får de maksimale fem stjerner, mens to kun opnår tre. Se resultatet her.

Smadret blå bil set lige forfra.
Nyt om biler

Sikkerheden er helt i top på syv af de nye bilmodeller, sikkerhedsorganisationen Euro NCAP har haft til eksamen i den seneste pulje.

Biler fra BMW, Mercedes-Benz, Renault, Skoda og VW får de maksimale fem stjerner og er dermed særdeles sikre biler.

- Det er godt at se, at mange nye biler følger med udviklingen og leverer fine femstjernede resultater, selv om kravene løbende er strammet de senere år. Det vidner om, at nye biler generelt bliver sikrere og sikrere år for år, siger Søren W. Rasmussen, FDMs repræsentant i Euro NCAP.

Blå bil i profil under kollissionstest.
Suzuki Swift er en ny model, som dog grundlæggende er baseret på den forrige generation. Euro NCAPs test afslører da også, at den grundlæggende kollisionssikkerhed langt fra er i top set med 2024-standard. 

Så mange stjerner fik bilerne i testen

Model                Stjerner
BMW X2                      *****
Mercedes E-klasse    *****
Renault Espace          *****
Renault Rafale           *****
Skoda Superb            *****
Skoda Kodiaq            *****
VW Passat                 *****
Dacia Duster                 ***
Suzuki Swift                 ***

To biler får kun tre stjerner

Men der er også to gule lamper i testen. Dacia Duster og Suzuki Swift har væsentlige mangler og må nøjes med tre stjerner.

Søren W. Rasmussen er ikke tilfreds med resultaterne fra Dacia Duster og Suzuki Swift.

- Man kan ikke kræve topkarakter af alle biler, men at se to helt nye bilmodeller med en konstruktion, der slet ikke er på niveau med det, man kan forvente af nye biler, er skuffende, siger Søren W. Rasmussen.

Svaghed i kollisionsbeskyttelse

Han peger på, at hvis det alene handlede om fravær af avanceret sikkerhedsudstyr, kunne mange sikkert leve med et resultat, der ikke er helt i top, men i disse to biler er det bilens karrosseri, der ikke kan håndtere kræfterne fra en frontalkollision godt nok.

- Så er problemet af en karakter, man ikke kan tillade sig at se bort fra, siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:

- De tre stjerner betyder ikke, at FDM fraråder køb af de to biler, men man skal godt nok have en særlig god grund til at vælge en af dem frem for en mere sikker konkurrent, og man bør dermed kraftigt overveje, om de øvrige egenskaber ved Dacia Duster og Suzuki Swift i sidste ende er nok til at opveje det skuffende resultat i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.

Forbedring for Dacia

Suzuki Swift har en omfattende pakke med sikkerhedsudstyr, men heller ikke her var funktionen altid til topkarakter, viser Euro NCAP’s test.

For Dacia repræsenterer de tre sølle stjerner dog en vis oprejsning. For to år siden fik Dacia Jogger, som er baseret på samme platform som Duster, blot én stjerne – et katastrofalt dårligt resultat.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve