Audis store SUV er inden længe klar i en helt ny generation, som bliver tredje – og sidste generation. Q5 har været på banen siden 2008, og er en af Audis bedst sælgende modeller.
Men overgangen til kun elbiler hos Audi betyder, at denne nye model også bliver den sidste, i hvert fald som verden ser ud nu. De ulige modelnavne er nemlig nu kun beregnet til biler med forbrændingsmotor.
Den nye Q5, som kommer til Danmark i første kvartal 2025, er nært beslægtet med den ligeledes nye A5. Den fysiske platform er en opdateret udgave af den, de to biler hidtil benyttet, men nu kaldet PPC, Premium Platform Combustion.
Store skærme fra Q6
Den elektroniske del (som er skyld i bilens forsinkede lancering) deles derimod med A6 og Q6, og er meget synlig i form af de store, sammenbyggede skærme, der omslutter førerpladsen, samt passagerskærmen, der fås som ekstraudstyr.
Desuden fås Q5 (som ekstraudstyr) med et imponerende headup-display, der kan vise en bred vifte af informationer, tilpasset førerens ønsker. Desuden kan føreren som noget nyt styre bil- og infotainmentfunktioner via headup-displayet.
Benzin og diesel med kraftig el-hjælpemotor
Ved lanceringen tilbydes tre motorer, alle med et nyt og kraftigt mildhybrid-system. Det arbejder med 48 volt og giver mulighed for helt langsom kørsel med slukket forbrændingsmotor. Elmotoren kan give et boost på 18 kW (24 hk) og bremse med op til 25 kW.
Grundmodellen har en toliters benzinmotor med forhjulstræk eller firehjulstræk og en ydelse på 204 hk. Dieselalternativet er en toliters med ligeledes 204 hk, men noget større moment og firehjulstræk som standard. Topmodellen SQ5 er udstyret med en V6-benzinmotor på tre liter og med 367 hk.
To måneder senere kommer to pluginhybrider (299/367 hk) med elektrisk rækkevidde omkring 80 km. Yderligere fire måneder senere – dvs. i sensommeren 2025 – følger en coupéudgave, Sportback.
Lys i særklasse
Q5 er udstyret med to fremadrettede radarer til fartpilot og andre assistentsystemer, men er ikke forberedt til lidar-sensor. Dermed er der ikke udsigt til, at bilen kan blive selvkørende på niveau tre eller fire i sin levetid.
Som på de andre nye Audi-modeller, har det tyske mærke gjort særdeles meget ud af lygterne.
Bilen fås med anden generation af digitale OLED-baglygter. Ud over at se flotte ud (når de er tændt!), giver de seks digitale OLED-paneler et nyt billede flere gange i sekundet, lige som føreren kan vælge flere signaturer. Desuden kan lygterne sende advarsler til bagfrakommende, bl.a. i form af en advarselstrekant.
Som den første bil i Europa har Q5 en særlig form for projektionslys i spoileren over bagruden. Det projicerer et overdimensioneret bremselys ned på den øverste del af bagruden.
Fortil kan bilen have otte forskellige kørelys-signaturer, men selv om det bl.a. sker ved at der skrues op og ned, varierer den overordnede lysintensitet ikke.
Næsten uændret størrelse
Den nye Q5 har omtrent samme størrelse som den foregående, men er fire cm højere. En praktisk funktion er det fuldt justerbare bagsæde, der kan skydes på langs (ti cm) og vippes. Bagagerumsdækkenet kan nu opbevares i et rum under bagagerumsgulvet.
Q5 skal som hidtil fremstilles i Mexico.
Der er solgt over 7.000 Q5 i Danmark, siden første generation kom på markedet i 2008. I kraft af brugtimport kører der også godt 7.000 på vejene i Danmark.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.