Hvis rækkevidde er vigtigt, bliver det svært at finde elbiler, der kan hamle op med den nye Audi A6 e-tron.
Med 750 km på en opladning skyder Audi sin helt nye A6 helt op i kongeklassen, hvad rækkevidde angår. Det er mere end nogen BMW, længere end Tesla Model S og tæt på den regerende mester, Mercedes-Benz EQS, som ligger omkring de 800 km. Alt sammen bedømt ud fra de officielle målinger.
A6’s teknik med undervogn, batterier, motorer og kabine er helt fælles med Q6. De er begge bygget på den nye PPE-platform.
110 km mere end SUV-udgaven
Men da A6 er lavere og mere aerodynamisk (cw-værdi på ned til 0,21), er rækkevidden væsentlig længere. Mens Q6 klarer op til 640 km, trumfer A6 med samme batteri (95 kWh netto) med ’over 750 km’. Så man vinder 110 km (ifølge WLTP, nok lidt mindre i praksis) ved at tage en lav bil end en høj.
De 750 km gælder den femdørs. Stationcaren klarer op til 720 km. Lidt senere kommer udgaver med mindre batteri kombineret med baghjulstræk.
A6 kommer på et tidspunkt, hvor der sandelig er kommet hul på ketchupflasken hos Audi. Efter flere års modeltørke, især på grund af alvorlige problemer med softwareudvikling, vælter det nu frem med nye modeller i et tempo aldrig set før.
Den elektriske Q6 er netop introduceret, A5 følger efter til efterår, og A6 er i Danmark allersidst på året. I begyndelsen af 2025 følger ny Q5 og Q6 Sportback, og senere i 2025 ankommer en ny A7.
Det er både elbiler og biler med forbrændingsmotor, hvor lige numre efter den Audi-logiske terminologi betyder elbil, og ulige numre er brændstofbiler.
Afløser både A6 og A7
Den nye A6 med tilnavnet e-tron er ren elbil og afløser både A6 og A7.
A6 kommer fra begyndelsen både som hatchback (Sportback) og som stationcar (Avant). Begge varianter fås også som sportslige S6-versioner.
Som den første Audi får A6 belyst logo bagpå i form af rødt lysende ringe.
Motorerne i A6 er de samme som i Q6, nemlig 367 hk i Performance-udgave og 503 hk som S6. Grundmodellerne har baghjulstræk, mens de øvrige har firehjulstræk.
10-80 pct. på 21 minutter
Den mest nøjsomme variant bruger officielt ned til 140 watttimer pr. km.
Som øvrige modeller på PPE-platformen har A6 800-volt teknik, der giver en maksimal ladeeffekt på 270 kW, mulighed for at lade fra 10 til 80 pct. på 21 minutter under ideelle forhold.
A6 har samme kabine som de øvrige nye Audi-modeller. Det vil bl.a. sige det samme, imponerende display, der går i en stor bue fra førerpladsen og ud til midten.
Det er muligt at supplere med 10,9 tommer display i passagersiden og stort headup-display.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.