Elbiler har rundet en markant milepæl – længe før det var almindeligt forventet.
10,0 procent af alle personbiler på danske veje er nu fuldelektriske, fremgår det af tallene hos datatjenesten bilstatistik.dk.
Den ganske hurtige udskiftning af den store bilpark fik et nyt skub frem i august, hvor salget af nye elbiler endnu engang satte rekord med 55 pct. af samtlige nye biler. Den tidligere månedsrekord lød på 51,5 pct. og blev sat så sent som i juli.
10,0% er elbiler
Pr. 1. september kørte der 285.000 elbiler i Danmark – ud af 2,85 mio. biler. Dermed er én ud af ti biler en elbil. Medregnet knap 128.000 plugin-hybrider udgør opladelige biler over 14 pct. svarende til hver syvende.
Elbilernes fremgang sker til dels på bekostning af plugin-hybrider, der sætter bundrekord med 3,4 pct.
Bilparken udskiftes hurtigt
Fremgangen for elbiler kommer i en måned, hvor det samlede bilsalg gik fem pct. tilbage. På årets første syv måneder er bilsalget steget halvanden pct.
– Den danske bilpark udskiftes hurtigt. Mange bilejere kommer af med især deres dieselbil, og dem, der køber nyere biler, vælger elbiler enten som ny eller brugt fra udlandet, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
At hver tiende bil på vejene nu er helt elektriske hjælpes også frem af, at der importeres væsentlig flere brugte elbiler end af alle andre typer biler tilsammen.
Ydermere skrottes eller eksporteres der hver måned flere brændstofbiler, end der sælges. Bestanden af benzin- og dieselbiler falder med ca.10.000 om måneden.
Noget skyldes efterslæb
– Vi har efterhånden vænnet os til, at elbilerne fylder en del i statistikken, men at de alligevel atter formår at sætte rekord, skyldes især modeller, som nu får nummerplader på leveres efter lang leveringstid. Det gælder bl.a. Skoda Enyaq, som ligger nr. et i august, siger Ilyas Dogru.
Se listerne med de mest solgte biler i august nederst i artiklen.
Dominansen ses også af, at syv ud af ti mest solgte biler i juli er elbiler.
– Det er fortsat økonomisk oplagt for danskere at vælge elbil, hvis budgettet til ny bil er over 200.000 kr. Der mangler stadig valgmuligheder i de billigste klasser, og når de kommer, kan vi se en endnu højere andel, vurderer forbrugerøkonomen.
Modsat i EU: elbiler går tilbage
Den markante udvikling med flere elbiler i Danmark står i modsætning til bilsalget i det øvrige Europa. Her er elbilerne ligefrem gået tilbage, særlig markant i Tyskland, hvor nedgangen var på 37 pct. i juli. Dermed udgjorde elbiler i Europas største marked 13 pct. mod 20 pct. et år tidligere.
I Sverige var faldet på 15 pct., mens Schweiz kunne melde om et fald på 19 pct. I EU som helhed udgjorde elbiler 13,6 pct. i juli i år – et fald fra 14,5 pct. i samme måned for et år siden.
Det giver sig også udtryk i en – med danske øjne – usædvanlig hitliste over de mest solgte biler. Ikke én eneste på top-20 i EU i juli var en elbil. Først på plads 24 kommer en elbil, Tesla Model Y.
Skoda Enyaq helt til tops
I Danmark indtog elbilen Skoda Enyaq førstepladsen med dens tvillinger, VW ID.4/ID.5 på andenpladsen.
For Enyaq er det en fordobling fra sidste år, mens ID.4/ID.5 præsterer mere end en tredobling. Modsat for Tesla Model Y, der på tredjepladsen næsten har fået halveret sit salg fra juli 2023.
Kraftig fremgang er der i august også for VW T-Roc, der gør det ud for nutidens Golf. Den tredobler sit salg fra i fjor og er den fjerdemest solgte bil i juli og den bedst sælgende benzinbil.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi