Der vil i fremtiden være to – delvis ens - flagskibe i Volvos modelfamilie.
Næsten samtidig med lanceringen af den helt nye el-SUV EX90 præsenterer Volvo et overraskende facelift af den næsten ti år gamle XC90, som dermed skal holdes i live mange år endnu.
Den syvpersoners SUV får en synlig opdatering af fronten og en ny førerplads med det nyeste i skærme, menuer og software.
Udskyder deadline for kun elbiler
Det sker som led i Volvos netop ændrede strategi, hvor et tidligere mål om udelukkende elbiler fra 2030 opgives. Volvo vil investere i hybridbiler et stykke tid endnu og bl.a. holde liv i XC90.
Den opdaterede udgave lanceres i to benzinudgaver (med mildhybrid-teknik) og som plugin-hybrid. Kun den sidste vil blive solgt i Danmark.
Mens motorerne er uændrede, er fronten – bl.a. grill og motorhjelm - helt ny og usædvanlig. Linjerne går diagonalt i begge retninger og er inspireret af Volvos ’jernmærke.’
Ny og mere praktisk kabine
Interiører er redesignet med et mere horisontalt instrumentbord med nye vertikale luftdyser, ny kabinebelysning og mulighed for et overdådigt Bowers & Wilkins lydsystem.
Desuden er midterskærmen ny med højere opløsning og nok så markant med Android Auto-styresystemet. Dermed er betjeningen meget lig de nye Volvo-modeller og med mulighed for løbende opdateringer.
Ny konsol og bedre komfort
Midterkonsollen er også ny med mere anvendelig opbevaringsplads i midterkonsollen inklusive en tredje, lille kopholder samt trådløs telefonoplader.
XC90 har desuden fået forbedret siddekomfort og affjedring. Hver støddæmper tilpasser sig mekanisk til underlaget, hvilket ifølge Volvo giver en mere sikker og behagelig køreoplevelse. Luftaffjedringen kan sænke eller hæve bilen, og der er tilføjet ekstra lydisolering for at reducere vind- og vejstøj.
Mens XC90 ikke kan holde trit med den mere moderne og avancerede EX90, kan den til gengæld byde på mere klassiske dyder. F.eks. har XC90 traditionelle og nemt betjente dørgreb, et glastag, der kan åbnes, og der er separate rudekontakter til alle fire sideruder.
Næste elbil: ES90
Selv om Volvo holder liv i benzin- og hybrider noget længere end planlagt, bliver alle helt nye modeller rent elektriske. Den næste gav Volvo et hastigt glimt af ved XC90-præsentationen.
En hurtig videosekvens viser omridset af en coupéagtigsedan med navnet ES90. Den kommer i løbet af 2025.
Dyrere end elbilen EX90
Den danske Volvo-importør har begrænsede salgsambitioner for den fornyede XC90. Bl.a. fordi plugin-hybriden p.g.a. de danske afgifter bliver ca. 100.000 kr. dyrere end den fuldelektriske og mere moderne EX90.
XC90 ventes klar til kunder omkring årsskiftet. Prisen begynder ved 1.050.000 kr. for en T8 plugin-hybrid med syv sæder som standard.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi