Trusler om kæmpetold får Kina-mærker til at tøve

Kinesiske mærker har udskudt deres planlagte debut i Danmark. Ekstra høje toldsatser giver midlertidig pause. Det gælder bl.a. Zeekr, Omoda og Seres. De fleste vestlige mærker med produktion i Kina hæver ikke prisen, og det gør de fleste kinesiske mærker heller ikke - indtil videre i hvert fald.

To kinesiske bilmærker foran kinesisk flag
Nyt om biler

Adskillige kinesiske mærker tøver med at gøre deres entre i Danmark, efter at EU har annonceret stærkt forhøjede toldsatser på kinesisk producerede elbiler.

Chery skulle have være kommet i sensommeren med Omoda- og Jaecoo-mærkerne, men nu bliver det tidligst i første kvartal 2025, bekræfter en talsperson for Chery Group over for Motor. Tilsyneladende har Chery heller ikke en endelig aftale på plads med en dansk distributør.

Chery har været i Spanien i et års tid, og her går det strygende. Det er dog mest den benzindrevne udgave af Omoda 5, som er uden ekstra told, der sælges her. I Danmark har planen været kun at sælge de elektriske udgaver.

Omoda 5 forfra.
Chery havde tænkt sigt at lancere sit Omoda-mærke i Danmark i sensommeren 2024. Det er nu udskudt til foråret 2025.

Zeekr træder vande

Udskudt er også Geely-mærket Zeekrs lancering. Den skulle have fundet sted lige efter sommerferien, men det kommer ikke til at ske, bekræfter en repræsentant for mærket.

– De høje toldsatser har jo ændret forudsætningerne en del, siger han til Motor.

Zeekr fortsætter i de fire europæiske lande, hvor mærket allerede er tilsted, nemlig Sverige, Norge, Tyskland og Holland. Men introduktionen i Frankrig, Belgien og Danmark er sat på pause.

Zeekr, der ellers havde stor danmarkspremiere på biludstillingen eCarExpo i efteråret 2023, træder nu vande, indtil den endelige EU-afgørelse om toldsatserne, som forventes 15. november. Dermed bliver der ingen dansk lancering før en gang i 2025.

Zeekr 001 forfra.
Zeekr skulle efter planen have været i Danmark nu med denne 001 samt X.

Seres fortrød dansk entré

Heller ikke Seres er der noget nyt om. Den danske importør K.W. Bruun fortalte i januar, at man havde fået agenturet på mærket og forventede dansk lancering i andet kvartal 2024, dvs. i det forgangne forår. Men siden har der været helt tavst om Seres.

Mærket havde ellers planlagt med at begynde med Seres 5, der er en stor elektrisk SUV-coupé.

Desuden fik de mere barske tider Kinas store Great Wall-koncern til at vende om og annullere ankomsten til de fleste europæiske lande, inklusive Danmark.

Modsat ser Dongfeng ud til at holde fuld fart på - både med hensyn til modeller og antal lande i Europa. Den statsejede bilproducent har både sit hovedmærke, Dongfeng, samt premiummærket Voyah.

De kinesiske mærker, der allerede er i Danmark, har i det store hele fastholdt priserne ved at skære ned på deres avancer. Det gælder bl.a. BYD og Xpeng. MG har generelt holdt sine priser i ro, men har dog for nylig hævet priserne på nogle MG4-varianter. Om det kun skyldes en årsopgradering, er uvist.

Tesla hæver pris, BYD og BMW fastholder

Den ekstra høje told varierer fra bilkoncern til bilkoncern, men rammer også vestlige mærker med produktion i Kina. Det gælder bl.a. Mini Cooper og Aceman, Tesla Model 3 og Cupra Tavascan.

Tesla skyndte sig at hæve priserne på den kinesisk fremstillede Model 3. Cupra, der får bygget den nye Tavascan i Kina, har lanceret elbilen til konkurrencedygtige priser, men firmaets topchef har sagt, at hvis toldsatserne ikke mildnes eller fjernes, vil det få store konsekvenser for mærket.

BMW bekræfter nu, at gruppens kinesisk byggede biler ikke vil blive dyrere for kunder i Europa. Det gælder BMW iX3, Mini Cooper og Mini Aceman.

Lotus har indtil videre ikke hævet prisen på den kinesisk byggede Emeya, men firmaet bag de elektriske Lotus-modeller, Lotus Technology, har sænket sine salgsforventninger i EU og USA med over 50 pct. – fra 26.000 til 12.000 biler globalt i 2024.

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her