BYD skruer op for elbiler med smart SUV

En helt ny model fra BYD er snart på gaden i Danmark. Den nye Sealion 7 kan blive en af mærkets mest interessante som en mere rummelig udgave af Seal og en direkte konkurrent til Tesla Model Y.

Hvid BYD Sealion skråt forfra.
Nyt om biler

BYD bliver ved med at udvide modelfamilien. For nylig fik den store SUV, Tang, et vigtigt facelift, og tidligere på året kom den mellemstore SUV, Seal U. Sidstnævnte har trods navnet intet tilfælles med den særdeles vellykkede sedan, Seal.

Det har derimod en helt ny model kaldet Sealion 7, som fejrer europapremiere på Paris Motor Show. Dansk introduktion ligger omkring årsskiftet.

Navngivning efter europæisk logik og kinesisk tankegang hænger dårligt sammen. F.eks.: hvor kom det 7-tal lige fra? Der er ikke flere størrelser af Sealion. Noget af forklaringen må være, at det hedder bilen (næsten) i Kina, hvor navnet er Sealion 07.

BYD Sealion bagfra.
BYD Sealion er en ret stor sports-crossover. Ydelsen er høj og rækkevidden bliver formentlig godt 600 km.

Direkte konkurrent til Tesla Y

Men i hvert fald: Den nye søløve deler platform med Seal, e-Platform 3.0, som bl.a. har en avanceret batterikonstruktion med LFP-celler, og undervognen er helt anderledes skarp end den, Seal U benytter.

Sealion er rettelig en crossover og kan ses som BYDs første, direkte konkurrent til Tesla Model Y. Den er også i liga med f.eks. Xpeng G6 og VW ID. 5, men er trods alt lidt større med en længde på 4,83 m og en velvoksen akselafstand på 2,93 m.

Dermed placerer Sealion 7 sig i en uhyre vigtig klasse i Danmark, hvor de mellemstore SUV-modeller bliver ved med at være det langt mest populære segment blandt elektriske biler.

BYD Sealion lige forfra.
BYD Sealion 7 havde europapremiere på Paris Motor Show, hvor den var særdeles omsværmet af pressen.

Kabinen er med nogenlunde samme indretning som i Seal og med samme høje niveau af forarbejdning og den samme, 15,6 tommer roterbare skærm.

Batteri på 91 kWh

Batteriet er på 91 kWh (Seal: 82 kWh), men en officiel europæisk rækkevidde findes endnu ikke, men den burde blive omkring 600 km. Det ser desuden ud til, at Sealion 7 kan lade med op til 230 kW, hvor Seal må nøjes med 150 indtil et kommende facelift.

Motorydelser og andre tekniske oplysninger frigives til november, men ud fra bagsmækken kan man se, at Sealion 7 klarer 0-100 km/t. på 4,5 sekunder med højeste motorydelse.

Sealion 7 har i Kina to næsten identiske søskendebiler, BYD Song L og Denza N7. Sidstnævnte er en opgraderet udgave fra BYD’s premiummærke, Denza, som også er planlagt til at komme til Europa.

Tidligere i 2024 prøvede Motor Denza N7 i Kina, og køreindtrykket og komforten minder meget om den, vi finder i Seal. Så det lover rigtig godt for Sealion.

Denza N7 forfra.
BYD Sealion 7 har i Kina to søstermodeller, bl.a. denne endnu mere premium-agtige Denza N7. BYD har tidligere sagt, at N7 skulle komme til Europa.

Billig Seagull på vej

Mange bilkøbere spejder også efter BYD’s mindste model, der blev lanceret i Kina for halvandet år siden under navnet Seagull og har potentiale til at komme betydeligt under 200.000 kr.

BYD bekræftede i september over for Motor, at der arbejdes på en europæisk version, men at redesignet er temmelig omfattende, særligt for at give den lille bil høj sikkerhed. Seagull, som ikke nødvendigvis får det navn hos os, kommer i 2025, formentlig midt på året.

Der er endnu ingen dansk pris på Sealion 7. Den almindelige Seal begynder ved 350.000 kr., så crossoveren skal vel koste omkring 375.000 kr. i frapris.

Gul BYD Seagull forfra.
Seagull er en mikrobil, men med god rummelighed. En ny version kommer til Europa i 2025.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025