Stilen skifter markant, når Citroën midt i 2025 lancerer en helt ny generation af mærkets store SUV, C5 Aircross.
Det er tydeligt at se på den konceptbil, som er stjernen på Citroëns stand på Paris Motor Show.
For selv om show-bilen er et koncept, er den ’95 procent identisk med produktionsbilen’ sagde Citroëns administrerende direktør, Thierry Koskas, da han afslørede bilen.
Den nuværende C5 Aircross, der stammer fra 2018, er langt mere blød i linjerne og har den toetagers grill, som Citroën har benyttet i nogle år.
Meget rene linjer
Nu er der ryddet gevaldigt op på fronten, og der diskes op med meget mere rene linjer. Og hele bilens facon er temmelig skarptskåret.
Selv om den hidtidige model slet ikke kan kaldes kedelig, er den nye både mere skarp og karakterfuld. Det bliver en bil, der ikke kommer til at blive overset.
Teknikken er der dog ikke så meget nyt i, hvis man kender Peugeot 3008 og 5008 eller har kikket på Opel Grandlands specifikationer.
Multienergi-platform
Alle deler Stellantis-koncernens nye STLA Medium-platform, som er udviklet til både ren eldrift, plugin-hybrid-teknik og mildhybrid-benzinmotorer.
I første omgang vil det gælde elbilen, som formentlig også bliver eneste version i Danmark. Lige som den nuværende model bliver den nye C5 Aircross en fempersoners bil.
Citroën stiller en rækkevidde på 600 km i udsigt.
En 'familielounge'
Kabinen og førerpladsen vil Citroën ikke vise endnu, men fortæller at det bliver en ’familielounge med komfort og rummelighed ombord, skabt som et ægte tilflugtssted på hjul med familier i tankerne.’
Den nye C5 Aircross bliver, bedømt ud fra konceptbilen, 15 cm længere end den nuværende. Længden er nu 4,65 m. Højden er 1,66 m, en reduktion på tre cm.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi