De store biludstillinger i Europa har længe skrantet og flere er døde. Den danske udgave af eCarExpo er faktisk en bemærkelsesværdig undtagelse.
På de forpjuskede biludstillinger i Genève i år, i München sidste år og i Paris for to år siden var det kineserne, der så chancen til at brillere på en billig baggrund.
Det blev samtidig et symbol på den nye geopolitiske situation, hvor kinesiske bilmærker stormer frem.
Syv kinesiske bilmærker
Det gør de stadig trods den chikane, EU har lagt ud i form af stærkt forhøjede toldsatser. Mindst syv kinesiske bilmærker er til stede på årets Mondial de l’Auto. Og de har spændende modeller med, selv om nogle af mærkerne formentlig er her for både første og sidste gang.
Men lige som europæiske bilfirmaer arbejder hårdt på at få nye, relevante og billige nok elbiler ud til europæiske kunder, har mange af dem også indset, at de må give de kinesiske mærker modspil på den lidt mere symbolske, men synlige facon, som en stor biludstilling er.
Samtidig afspejler udstillingen en anden tendens. Elbiler bliver ikke omfavnet lige varmt i alle europæiske lande, hvor andelen blandt nye biler er langt under ti procent mange steder og er faldende i lande, hvor andelen har været halvhøj.
Så selv om elbiler er klart dominerende blandt nyhederne, er der også nye benzin- og hybridbiler.
Udstilling fordoblet
Med en blanding af den østlige invasion og det europæiske modsvar er årets Paris Motor Show vokset til omtrent dobbelt størrelse med tre store haller. Der er masser af nye biler at se på.
Og bemærk her ordet biler. Mens både Genève-udstillingen og IAA i München prøver at genopfinde sig selv som en mobilitetsudstilling, er Paris biler, biler og biler. Og nogle nye ladestandere.
Se alle nyhederne i billedgalleriet i bunden af artiklen
Det ser ud til at give pote. Presseopbuddet var stort i messehallerne ved Porte de Versailles. 4.000 journalister og 1.000 såkaldte indholdsproducenter var akkrediteret.
Også almene, bilinteresseret franskmænd kom der mange af. På seks dage betalte 508.000 personer entré til udstillingen. Det er en betragtelig stigning på 28 pct. i forhold den seneste udstilling i 2022.
Fransk støtte til showet - helt fra toppen
Blandt stærke støtter af årets Paris Motor Show har især været Renault og Stellantis, der har skabt et solidt fundament, som fik flere andre mærker til at deltage eller skrue op fra kun at være lokale forhandlere til at få nyheder og topfolk fra hovedkvartererne.
Genrejsningen – i hvert fald for denne gang – var blevet bemærket og anerkendt hos den franske præsident. Topcheferne for de to fransk-baserede bilgiganter, Renaults Luca de Meo og Stellantis’ Carlos Tavares, var inviteret til middag i præsidentpaladset aftenen før udstillingen åbnede – muligvis som en slags tak.
Og præsident Emmanuel Macron brugte omvendt flere timer på at besøge udstillingen på åbningsdagen. Jo, biler er storpolitik.
(Artiklen opdateret 26. oktober med besøgstal)
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi