Historisk charme skaber elektrisk Renault-fremtid

'4' hedder Renaults nyeste elbil, som er en SUV-udgave af Renault 5 – og en elektrisk pendant til Captur. Både 4 og 5 låner kraftigt fra historien, men ser samtidig moderne ud.

Lyseblå Renault 4 på scenen med mand.
Nyt om biler

Et nyt ord er dukket op i bildesign: retrofuturistisk. Det passer i hvert fald godt på Renaults små elbiler, hvoraf den Clio-agtige 5’er blev præsenteret i foråret og kommer til Danmark til marts.

Nu følger så en mere praktisk udgave, Renault 4, der kan ses som en pendant til den benzindrevne Captur.

Renault 4, der har rødder 60 år tilbage, læner sig op ad historien på samme måde som Renault 5. Renault 4L, som den også hed, blev skabt i en periode i 1960’erne, hvor der opstod behov for billige biler til den voksende middelklasse, til folk i landdistrikter og til den voksende gruppe af kvinder, der ville have egen bil. Og det skulle være en praktisk bil.

Sort-rød Renault 4 bagfra.
Renault 4 bliver første model fra mærket, hvor tofarvet lakering kan udføres på en ny og smartere måde. Det sker med en 'jet-print'-robot.

Renault 4 og 5 har samme teknik

Den nye Renault 4 er ligesom sin lillebror en moderne bil at se på trods den historie inspiration.

Teknisk set er de to biler stort set ens. Batteri, motor, undervogn, kabine (overvejende) og infotainment er det samme. Det indebærer bl.a., at Renault 4 får en rækkevidde på ca. 400 km med det største batteri og ca. 300 km med det mindste. Lynladning er på det jævne med op til 80 kW for det mindste batteri og 100 kW for det største.

Begge udgaver har trefaset indbygget lader, og denne AC-lader er forberedt til at kunne trække strømmen ud, både i form af såkaldt V2L og V2G.

Sort-rød Renault 4 forfra.
Renault 4 bliver mere retro-agtig med denne tofarvede lakering.

Motorydelsen følger batteriet, så der er valg mellem 120 og 150 hk.

Renault 4 er meget mere rummelig

Renault 4 har en afgørende forskel i forhold til Renault 5: Den er noget større. Både længden, højden og bredden er øget, og det samme er akselafstanden – med otte cm. Det sidste betyder, at Renault 4 har udmærket bagsædeplads til voksne, hvilket er et svagt punkt på Renault 5.

Bagagerummet er også større. Faktisk er det ret stort med 420 liter og – i ånden fra den oprindelige model – en meget lav læssehøjde.

Lyseblå Renault 4 forfra.
Renault 4 er en elektrisk mini-SUV på 4,14 meters længde og en pæn bredde på 1,80 meter. Renault 4 har ikke den store ladeindikator, der sidder på motorhjelmen af Renault 5. 

Som den første elektriske Renault kan bagsædet foldes fladt ned, så der kan være store og lange genstande i bagagerummet. To meter lange genstande kan proppes ind.

Trækvægten er på op til 750 kg.

Førerpladsen i Renault 4.
Førerpladsen i Renault 4 minder meget om den i 5'eren. Der er bl.a. den samme grad af hjemlig hygge med stofbeklædningen. 

Renault 4 til Danmark til september

Den nye 4’er ventes til Danmark lidt efter sommerferien i 2025, omkring september. Dermed undgås denne gang den lange forsinkelse, som har ramt Renault 5, der kommer til Danmark til marts – et halvt år efter den europæiske lancering.

Det skyldes, at en særlig batteri-vinterpakke, som bliver standard i Norden, ikke var klar til Renault 5 fra begyndelsen.

Prisen er indtil videre helt uvis. Renault 5 bliver først prissat til nytår, men det ventes dog, at billigste udgave vil koste 180.000-200.000 kr. Renault 4 kunne blive omkring 20.000 kr. dyrere.

Bagagerummet i Renault 4.
Bagagerummet i Renault 4 er reelt og rummeligt. 420 liter kan der være med bagsædet i brug. Her er bagsædebænket foldet fremad, så der helt i forgængerens ånd kan stables store og lange genstande ind. 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025