Hongqi gjorde sidste efterår sin entre i Danmark med brask og bram. Den enorme elbil EHS9 med Rolls-Royce-fronten var vanskelig at overse og ikke at have en mening om. Men hvem skulle købe den?
Den 800.000 kroner dyre SUV-limousine blev pludselig væsentlig mere interessant, da prisen styrtdykkede til 450.000 kr. for billigste udgave. 400 er nu solgt, og dermed er 60 pct. af alle EHS9 i Europa i år solgt i Danmark.
Og nu er Hongqi klar med næste model, som skal ud til væsentlig flere danskere. EHS7 og EH7 hedder nyhederne afhængig af, om det er en SUV eller en sedan. Begge har europapremiere på Paris Motor Show, som er Hongqis første optræden i Europa.
Svarer til Xpeng G9 - men pænt under 400.000 kr.
Selv om nyhederne er mindre end EHS9, er der tale om pænt store biler. Med en længde omkring 4,93 meter er de i fysisk klasse med f.eks. Xpeng G9 samt BMW iX og Audi Q8.
Hongqi’erne kan ikke hamle op med de to tyske modeller på helhedsoplevelse, men prisen bliver også en helt, helt anden. Nærmest den halve.
Startprisen bliver trods den forventede, høje importtold til EU 350.000 kr. for sedanen. SUV-modellen koster fra 390.000 kr. Den populære Xpeng G9 er siden lanceringen steget til 500.000 kr.
Vil sælge mange
Hongqi
Hongqi udtales ‘Hong-chi’ og betyder rødt flag. Mærket indgår i Kinas ældste bilfirma, First Automotive Works, der er en statsejet bilkoncern.
De 390.000 kr. kan virke meget tæt på fraprisen på 450.000 kr. på den store EHS9, men den pris holder ikke længe. Når lagerbeholdningen snart er tømt, er der udsigt til prisstigninger på 100.000-150.000 kr.
Den moderate pris for EH7 og EHS7 betyder også, at Hongqi har meget store ambitioner i Danmark. Salgsmålet i 2025 lyder på omkring 2.000 styks.
EHS7 og EH7 kommer med imponerende tekniske specifikationer. Der bliver valg mellem to meget store batterier på 82 (LFP) og 104 kWh (NMC), som dog ikke udløser nogen enorm rækkevidde i forhold til batteristørrelsen: hhv. 475 og 600 km for SUV’en og lidt mere for sedanen.
Over 600 hk og superhurtig ladning
Motorydelsen er også i den helt høje ende med enten 339 eller 619 hk med henholdsvis én og to motorer. Den hurtigste Pro-udgave klarer 0-100 km/t. på 3,9 sekunder.
Batterierne arbejder med 400 volt, men klarer meget store strømstyrker under opladning. Maks. er 250 kW, og 10-80 pct. opgives til ned til 20 minutter. Varmepumpe er standard.
Hongqi 7’erne er bygget på en ny platform til kun elektriske biler, og det mærkes i rummeligheden. Benpladsen ved bagsædet er enorm, gulvet er plant og bagagerummet rummer rigtig meget.
Meget luksusudstyr
Der følger meget avanceret eller luksuriøst udstyr med. Standard er bl.a. luftaffjedring, medstyrende baghjul, to meter langt panoramatag, elektrisk åbning af dørene (i topmodellen åbner og lukker dørene sågar helt) og ruderne har ’softclose’.
Der er også headup-display, men det ligner en første generation med en meget grov opløsning og er ikke lysstærk.
Trækvægten er i den pæne ende med 1.500 kg for SUV-modellen og 1.000 kg for sedanen.
Forud for premieren i Paris fik Motor mulighed for korte ture i begge modeller. Det var en blandet oplevelse. Til bilens fordel taler en hel del: Den er stor og rummelig, Hongqis 7-serie virker solidt bygget og med masser af læder og andre gode materialer i kabinen.
Hongqi EHS7
Hk: 339/619
0-100 km/t.: 5,6/4,2 sek.
Rækkevidde: 475/600
Længde: 4,93 m
Bredde: 1,95 m
Højde: 1,68 m
Akselafstand: 3,00 m
Bagagerum: 456+62 liter
Platform: Tian Gong
Køreegenskaber er noget af det, der trækker betragteligt ned bedømt ud fra ret korte ture i byområder. Det virker som om, Hongqi har skabt det dårligste fra begge verdener. Affjedringen er gyngende, og på samme tid opleves en hullet bygade ganske hård.
Ufærdige eksemplarer
Testbilerne var dog forserie-eksemplarer med kinesiske specifikationer, så vi tror og håber, det bliver bedre i de kundebiler, der kommer til januar. Der opstod desuden mistanke om, at testbilerne var så dårligt klargjort, at luftaffjedringen ikke var aktiveret. Det kan forklare meget, og i givet fald er der håb om en væsentlig bedre køreoplevelse.
Om det også vil gælde speeder- og bremse-oplevelse ved lav fart må vise sig. For ganske vist har bilerne fine Brembo-bremser, men kalibreringen af speeder og bremse var dårlig – Pedalerne var meget følsomme, når man skulle sætte i gang.
Bilernes infotainment virkede rigtig dårligt, men her er det helt oplagt at tro, at det bliver bedre i de seriefremstillede biler til Europa.
Det står dog ikke til at ændre, at køreprogrammer, regenerering m.m. ikke kan styres fra knapper, men ændres via nogle menuer. Det rektangulære rat føles også lidt spøjst.
Også mindre model - og måske cabriolet
Hongqi 7-serien får danmarkspremiere på biludstillingen eCarExpo, der åbner 25. oktober. Kundebiler ventes klar omkring årsskiftet.
Foruden sedanen og SUV’en har Hongqi i Kina vist en cabriolet som koncept. Der er dog ikke noget nyt om, hvornår – eller om – den kommer i produktion.
Men Hongqi har flere modeller på vej til Europa. Til foråret kommer de mindre EHS 5- og EH 5-modeller, og der skulle også være en endnu mindre 3-model på vej.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.