Logo

Car of the Year-finale: Alt kan ske nu

Nyheder

Nyt om trafik og biler

15. november 2024

Mange biler på sandstrand.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Torben Arent

42 biler var kandidater, men kun syv går i finalen til The Car of the Year 2025. Juryen har nu fundet frem til syv finalister, og det er et yderst broget felt. Fem fås som elbiler.

Det er et særdeles broget felt af nye biler, der er gået i finalen til Car of the Year 2025, når de gøres op efter deres nationale flag: Italien, Frankrig, Spanien, Rumænien og Sydkorea. Et flag mangler påfaldende: det tyske. Der er heller ingen biler fra Tjekkiet, Sverige – eller Kina.

Også når det gælder motortype, er finalefeltet til verdens ældste bilpris meget alsidigt. Fem fås som elbiler, hvoraf de to også er på vej i benzinudgaver med mildhybrid-teknik, mens to har benzinmotor – med mulighed for hybrid-tilvalg. Ingen fås med dieselmotor.

Det er 60 jurymedlemmer fra 23 europæiske lande, der har udvalgt de syv finalister til at blive The Car of the Year 2025. Udgangspunktet var i år 42 nye bilmodeller fra 26 bilmærker, hvoraf en meget stor del var tilstede ved Tannistesten i september.

De syv finalister er i alfabetisk rækkefølge – klik på linket og læs om bilen:

  • Alfa Romeo Junior (benzin/el)
  • Citroën C3/ë-C3 (benzin/el)
  • Cupra Terramar (benzin/hybrid)
  • Dacia Duster (benzin/hybrid)
  • Hyundai Inster (el)
  • Kia EV3 (el)
  • Renault 5/Alpine A290 (el)

Tre koncerner har hver fået to biler i finalen: Stellantis, Renault Group og Hyundai-Kia. Volkswagen-koncernen er repræsenteret med én bil.

Logo for Car of the Year

Syv biler er nu i finalen til Car of the Year-prisen, der uddeles 10. januar.

Fem elbiler i finalen

Blandt de syv finalister fås fem af dem som rene elbiler, og det er dermed første gang, at så stor en andel af finalisterne er fuldelektriske.

Fra Danmark er det FDMs Søren W. Rasmussen der er med i juryen, som han også er præsident for. Han er ikke overrasket over resultatet:

– Jeg har fem af de syv biler på min liste over de biler, jeg stemte på, og jeg vil blive overrasket, hvis det ikke igen i år bliver en elbil, der løber med sejren, siger han.

– Det blev det også i år (Renault Scenic, red.), men hvilken af fem eldrevne finalister, der ender med den eftertragtede titel, er ikke til at udtale sig skråsikkert om, slutter han.

Alle kandidater til The Car of the Year 2025

Alfa Romeo Junior
Ford Tourneo Courier
Polestar 3
Audi A5
Hyundai Inster
Porsche Macan
Audi Q6 e-tron
Hyundai Santa Fe
Renault 5
BMW 1-serie
KGM Torres
Renault Rafale
BMX X2/iX2
Kia EV3
Renault Symbioz
BMW X3
Lexus LBX
Skoda Kodiaq
BYD Seal U
Lotus Emeya
Skoda Superb
Citroën C3/ë-C3
Mazda CX-80
Smart #3
Cupra Tavascan
MG 3
Suzuki Swift
Cupra Terramar
MG Cyberster
Toyota Land Cruiser
Dacia Duster
Mini Cooper
VW Passat
Ford Capri
Mini Countryman
VW Tiguan
Ford Explorer
Opel Grandland
Volvo EX90
Ford Mustang
Polestar 4
Xpeng G6

De syv finalister samles til en afsluttende test i Belgien, kort før vinderen annonceres i forbindelse med årets første store biludstilling i Bruxelles 10. januar.