Det er et særdeles broget felt af nye biler, der er gået i finalen til Car of the Year 2025, når de gøres op efter deres nationale flag: Italien, Frankrig, Spanien, Rumænien og Sydkorea. Et flag mangler påfaldende: det tyske. Der er heller ingen biler fra Tjekkiet, Sverige – eller Kina.
Også når det gælder motortype, er finalefeltet til verdens ældste bilpris meget alsidigt. Fem fås som elbiler, hvoraf de to også er på vej i benzinudgaver med mildhybrid-teknik, mens to har benzinmotor – med mulighed for hybrid-tilvalg. Ingen fås med dieselmotor.
Det er 60 jurymedlemmer fra 23 europæiske lande, der har udvalgt de syv finalister til at blive The Car of the Year 2025. Udgangspunktet var i år 42 nye bilmodeller fra 26 bilmærker, hvoraf en meget stor del var tilstede ved Tannistesten i september.
De syv finalister er i alfabetisk rækkefølge – klik på linket og læs om bilen:
- Alfa Romeo Junior (benzin/el)
- Citroën C3/ë-C3 (benzin/el)
- Cupra Terramar (benzin/hybrid)
- Dacia Duster (benzin/hybrid)
- Hyundai Inster (el)
- Kia EV3 (el)
- Renault 5/Alpine A290 (el)
Tre koncerner har hver fået to biler i finalen: Stellantis, Renault Group og Hyundai-Kia. Volkswagen-koncernen er repræsenteret med én bil.
Fem elbiler i finalen
Blandt de syv finalister fås fem af dem som rene elbiler, og det er dermed første gang, at så stor en andel af finalisterne er fuldelektriske.
Fra Danmark er det FDMs Søren W. Rasmussen der er med i juryen, som han også er præsident for. Han er ikke overrasket over resultatet:
– Jeg har fem af de syv biler på min liste over de biler, jeg stemte på, og jeg vil blive overrasket, hvis det ikke igen i år bliver en elbil, der løber med sejren, siger han.
– Det blev det også i år (Renault Scenic, red.), men hvilken af fem eldrevne finalister, der ender med den eftertragtede titel, er ikke til at udtale sig skråsikkert om, slutter han.
Alle kandidater til The Car of the Year 2025
Alfa Romeo Junior |
Ford Tourneo Courier |
Polestar 3 |
Audi A5 |
Hyundai Inster |
Porsche Macan |
Audi Q6 e-tron |
Hyundai Santa Fe |
Renault 5 |
BMW 1-serie |
KGM Torres |
Renault Rafale |
BMX X2/iX2 |
Kia EV3 |
Renault Symbioz |
BMW X3 |
Lexus LBX |
Skoda Kodiaq |
BYD Seal U |
Lotus Emeya |
Skoda Superb |
Citroën C3/ë-C3 |
Mazda CX-80 |
Smart #3 |
Cupra Tavascan |
MG 3 |
Suzuki Swift |
Cupra Terramar |
MG Cyberster |
Toyota Land Cruiser |
Dacia Duster |
Mini Cooper |
VW Passat |
Ford Capri |
Mini Countryman |
VW Tiguan |
Ford Explorer |
Opel Grandland |
Volvo EX90 |
Ford Mustang |
Polestar 4 |
Xpeng G6 |
De syv finalister samles til en afsluttende test i Belgien, kort før vinderen annonceres i forbindelse med årets første store biludstilling i Bruxelles 10. januar.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi