Som den stort set sidste bilproducent kommer Suzuki nu susende ind på elbil-scenen.
Det skete ret bogstaveligt på et isstadion i Milano, hvor Suzuki havde valgt at holde verdenspremieren på sin første elbil. Den har hidtil været kendt under koncept-navnet eVX.
Der er tale om en elektrisk mini-SUV, som placerer sig solidt midt i den hastigt voksende klasse af kompakte crossover-modeller.
Med reference til mærkets sejlivede Vitara er nyheden døbt eVitara. De to biler er da også omtrent lige store. Dog er eVitara ni cm længere, og akselafstanden er hele 20 cm større, hvilket i bagsædeplads sender den op i en større klasse.
Under 250.000 kr.
Bilens dimensioner placerer den størrelsesmæssigt midt i klassen af kompakte SUV-modeller, hvor Skoda Elroq, Kia Niro og BYD Atto 3 har lidt større akselafstand, mens Kia EV3, Hyundai Kona og Volvo EX30 har lidt mindre.
På ét punkt vil Suzuki – som sædvanligt – placere sig i i den ene ende. Den lave. Selv om priserne langt fra er på plads, forventer den danske importør, at priserne klart vil begynde under 250.000 kr.
Det bliver dog først til sommer, at bilen kan leveres, efter at produktionen er kommet i omdrejninger på en Suzuki-fabrik i Indien i løbet af foråret.
Toyota får søsterbil
Her skal også bygges en delvis identisk søsterbil fra Toyota. Den kendes som ’Urban SUV Concept’ og vises i produktionsudgaven om nogle uger. Logikken tilsiger, at navnet skulle være bZ2X, men noget tyder på, at den får et andet og mere almindeligt navn. Leveringerne vil formentlig begynde samtidig med Suzukis udgave.
eVitara kommer i tre tekniske udgaver. Grundmodellen har et batteri på 49 kWh og en ydelse på 144 hk, mens versionen med 61 kWh yder 174 hk. Desuden er der – som en sjældenhed i klassen – mulighed for firehjulstræk, hvor de to motorer tilsammen yder 184 hk.
Alle udgaver af eVitara har varmepumpe og mulighed for manuelt at aktivere forvarmning af batteriet.
Suzuki har valgt et anderledes og markant design med tre 'matrix-elementer' til både for- og baglygter. Suzuki holder fast i sit eksisterende logo, der modsat bilmoden er i 3D.
Ca. 400 km rækkevidde
Officielle rækkevidder findes endnu ikke, men det største batteri klarer 400 km. Det mindste vil formentlig komme lidt over 300. Ladehastigheden er på op til 150 kW, og alle udgaver har 11 kW hjemmeladning.
Begge batterier er af LFP-typen, som Suzuki har valgt pga. holdbarhed, sikkerhed og pris. Det er et BYD-datterselskab, der leverer batterierne.
Platformen er helt ny og er ifølge Suzuki udviklet af Suzuki. Den er designet til forhjulstræk og er udelukkende til rene elbiler.
Suzuki eVitara
Forhjulstræk med 144/174 hk
Firehjulstræk med 184 hk
Batteri: 49/61 kWh
Rækkevidde: ca. 300/400 km
Længde: 4,28 m
Bredde: 1,80 m
Højde: 1,64 m
Akselafstand: 2,70 m
Vægt: 1.700-1.900 kg
Platform: Heartect-e
Moderne førerplads
eVitara har ret usædvanligt for en elbil ganske firkantede former, og har dermed en åndelig lighed med Vitara. Men trods kanterne insisterer Suzukis designchef på, at bilen er meget aerodynamisk.
Førerpladsen er langt mere moderne, end det ellers er set hos Suzuki – muligvis er der her er et klart Toyota-aftryk. Den visuelle fremtoning gør et godt førstehåndsindtryk med de to pænt integrerede skærme på hhv. 10 og 10,25 tommer i én enhed. Det bliver standard i alle udgaver.
Ved bagsædet er der rigtig fin benplads med bænken i bageste position. Loftshøjden vil være fin for langt de fleste, men den er heller ikke overdådig. Luftdyser er der ikke.
Bagagerummet er i den lave ende for klassen med 306 liter, men bagsædet kan dog skubbes frem. Der er ikke ekstra stuveplads i fronten. Trækvægten er 750 kg, både med og uden bremser.
Flere elbiler på vej
eVitara er den første af oprindelig fem planlagte elbiler (globalt) frem til 2030.
Helt så hurtigt kommer det måske ikke til at gå, antydede den øverste chef for Suzuki Motor Corp., Toshihiro Suzuki, ved verdenspremieren.
- Vi må først se, hvordan eVitara bliver modtaget, og i det hele taget står vi en vanskelig situation globalt med salg af elbiler, sagde han med henvisning til, at salget af elbiler ikke vokser så hurtigt som forventet og i en del lande ligefrem går tilbage.
Benzin-Vitara fortsætter
Han antydede dog, at den næste elbil fra Suzuki bliver en model mindre end eVitara.
Kilder hos Suzuki siger dog, at elbilerne nok skal komme, og at de er på vej, men at det måske ikke ligefrem når at blive fem modeller inden for de næste fem år.
Den nuværende Vitara fortsætter lang tid endnu og får snart en mindre teknisk opdatering.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.