Tesla tror stadig på selvkørende biler – men ikke på ’Model 2’

En fuldt selvkørende bil uden rat og pedaler kan være på gaden inden for få år, siger Tesla. Den topersoners Cybercab skal være en konkurrent til Waymos selvkørende taxatjeneste, i hvert fald i USA. Derimod bekræfter Tesla, at en lille bil til manuel kørsel ikke bliver til noget.

Guldfarvet Cybercab forfra i mørke.
Nyt om biler

En fuldt selvkørende bil uden rat og pedaler er realistisk ’inden 2027’, erklærede Teslas administrerende direktør, Elon Musk, da han præsenterede Cybercab i form af prototyper, der fungerede i lukket område.

Ved en anden lejlighed sagde Tesla-chefen, at bilen kunne være i drift i Californien og Texas i 2025.

Cybercab er en relativ lille, topersoners bil med saksedøre i stil med MG Cyberster. Bilen skal bruges til ubemandede taxitjenester i stil med den, Waymo allerede driver i flere amerikanske byer. Men Cybercab skal tilsyneladende også kunne købes.

Guldfarvet Tesla Cybercab med dørene åbne og oppe.
Designet på Cybercab har en del ligheder med Teslas store pickup, Cybertruck. Dørene er usædvanlige for en almindelig bil.

Også en minibus

Ved samme arrangement i oktober viste Tesla desuden prototypen til en 20-personers minibus, der skal have samme selvkørende teknologi.

Den selvkørende funktion vil, som Tesla har insisteret på længe, fungere udelukkende med kameraer og kunstig intelligens – og altså uden ekstra sensorer som radar og lidar, som de fleste andre bilproducenter indtil videre mener er nødvendige.

Ved præsentationen gav Tesla-chefen ingen konkrete forklaringer på, hvordan teknikken kan gøres sikker og blive tilladt på offentlig vej. Iagttagere har været hurtige til at påpege, at Elon Musk allerede i 2015 lovede, at alle Tesla’er ville være fuldt selvkørende i 2017.

Cybercab med selvkørende minibus i baggrunden.
Cybercab foran en prototype til en fuldt selvkørende minibus med plads til 20, Robotaxi (stavet med ét t).

Ingen 'Model 2'

Tesla vi tilsyneladende selv drive en kørselstjeneste med Cybercab, men firmaet oplyser ikke noget om, hvordan en sådan førerløs taxitjeneste skal fungere eller i hvor store områder.

Nogen havde set frem til, at der ved samme arrangement kunne være nyt om en lille Tesla, ofte omtalt som Model 2. Det var der ikke.

Tværtimod tog Tesla-chefen – tilsyneladende – helt livet af en sådan, billigere Tesla, da firmaet 23. oktober præsenterede økonomiske nøgletal for tredje kvartal.

Kabinen i Tesla Cybercab.
Kabinen har samme minimalistiske stil som eksisterende Tesla-modeller, men markant er det totale fravær af rat og pedaler.

Musk: Lille bil giver ikke mening

- Jeg mener, vi har gjort det helt klart, at fremtiden er selvkørende, sagde Elon Musk.

- Jeg tænker, at det ikke giver mening at have en almindelig 25.000-dollar bil. Det ville være fjollet. Det ville være fuldstændig imod det, vi tror på, sagde Tesla-chefen uden at uddybe, hvorfor det ville være fjollet, eller hvad Tesla tror på.

25.000 dollar (svarende til ca. 218.000 kr.) er det niveau, Tesla før har indikeret som prisen på en kompakt model. Den nye Cybercab skulle dog angiveligt være bygget på samme fysiske og måske teknologiske platform, som den nu officielt droppede kompaktmodel.

Selv om en Model 2 aldrig har været helt officiel, har der været mange rapporter om udviklingen af en sådan mindre model. Det fremgår heller ikke, hvorfor denne bil 'ikke giver mening' længere, når den tilsyneladende har været under udvikling gennem længere tid.

Tesla Cybercab bagfra.
Teslas selvkørende Cybercab kan gå i produktion ’inden 2027’, mener firmaet, der er kendt for voldsomme tidsoverskridelser.

Hvem lyver?

Med denne tilsyneladende totale aflivning af projekt billigbil modsagde Elon Musk sig selv i forhold til udtalelser, han kom med i april.

Nyhedsbureauet Reuters (og senere enkelte andre medier med kilder hos Tesla) skrev, at ’Model 2’ var droppet, og aktiekursen faldt markant.

Det fik Elon Musk til at svare, at ’Reuters lyver’ uden at uddybe, hvad der eventuelt var løgn eller forkert. Men det var åbenbart Elon Musk, der løj.

Han har dog tidligere nævnt bilen og sagt, at udviklingen var sat på pause. Musk sagde i januar 2022, at bilfirmaet ’har standset arbejdet med udviklingen af en kompakt bil’.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her