Den tredje elbil på under et år er på vej fra Ford. Efter de Volkswagen-baserede Explorer og Capri kommer nu en mindre model af egen avl.
Det er den lille crossover Puma, som har fået et stort facelift og samtidig modificeret til ren eldrift. Den benzindrevne Puma fik et facelift tidligere i år.
Puma Gen-E, som elbilen kaldes, skal konkurrere mod bl.a. Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior og Peugeot 2008 samt lidt senere også Suzuki Vitara og Toyotas version af samme bil.
566 liter bagage
Ford fremhæver, at Puma har klassens mest rummelige bagagerum, og det er vitterligt også stort. 523 liter kan der være i det meget dybe rum, hvilket er noget mere end i de fleste større SUV-modeller. Ovenikøbet er der også et rum på 43 liter i fronten, mens trækvægten er 750 kg.
Også energiforbruget er bedst i klassen, siger Ford. Ifølge normen bruger bilen 131 Wh at køre en km.
364 km rækkevidde
Rækkevidden er derimod ikke i top, men dog heller ikke markant under, hvad der er normalt i klassen. 364-376 km hedder det officielle tal afhængig af variant. Ladning kan ske med op til 100 kW, og opladning fra 10 til 80 pct. klares på ca. 23 minutter.
Motorydelsen er derimod i den høje ende for klassen med 168 hk og en 0-100-tid på 8 sekunder.
Priserne ventes klar senere i december, mens leveringerne begynder til marts.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.