Luksusmærke kaster sig ud i vild forvandling

Jaguar er i gang med en af de mest voldsomme genfødsler, der er set i bilbranchen. Ikke blot bliver Jaguar til et rent elbilmærke, men designet bliver ekstremt, viser konceptbilen Type 00, og priserne ryger til himmels.

Dramatisk Jaguar-konceptbil set forfra.
Nyt om biler

Jaguar har længe haft det svært. Det britiske, men indisk-ejede premiummærke er sakket markant bagud i forhold til de tyske premiummærker og til Volvo og Lexus.  

Da det gik godt i 2018, og elbilen I-Pace lige var lanceret, solgte Jaguar 180.000 biler. I 2023 var salgstallet styrtdykket til 64.000. At få comeback i forhold til de stærke konkurrenter var ikke muligt, må Jaguar Land Rovers ledelse have konkluderet.

Så nu skifter Jaguar kurs i en grad, der nærmest aldrig er set før i den globale bilbranche.

Dramatisk Jaguar-konceptbil bagfra.
Konceptbilen Type 00 har dramatiske proportioner og former. Den har heller ingen bagrude.

Vil være ultra-luksus

Jaguar vil løfte sig fra et almindeligt premiummærke til ultra-luksus – og med hvad dertil hører af ekstrem høj pris. Hvad fremtidens Jaguarer skal koste, vides ikke, men mærket ser ud til at have kurs mod niveauet for andre britiske adelsmærker som Bentley og Aston Martin.

Til den nye position hører et design i en helt anden liga, og det bliver så sandelig også tilfældet, afslører konceptbilen Type 00 – eller Zero Zero.

Det første nul henviser til, at konceptbilen og alle kommende modeller vil have nul emissioner, mens det andet nul betyder, at konceptbilen er model nr. nul i det nye Jaguar-kapitel.

Dramatisk Jaguar-konceptbil i profil.
Jaguar kalder forløberen for den første produktionsbil en GT. Det er en todørs bil med så lang en motorhjelm, at man skulle tro, at der ligger en V12-motor i bilen. Det gør der ikke, for som alle andre nye Jaguar-modeller er den en elbil. Hjulene er helt oppe i størrelse 23.

'Copy Nothing'

Jaguar kalder konceptbilen et frygtløs statement og et eftertragtet objekt, og dens yppige proportioner vil inspirere fremtidige modeller.

Bag designstilen ligger en tilbagevenden til mærkets oprindelige etos, ’Copy Nothing’, som stammer fra grundlægger Sir William Lyons. Og selv om man nok kan finde elementer fra andre biler, måske især Bugatti, er det en stil, der skiller sig ud og virker unik.

To Jaguar Type 00 i profil.
Konceptbilen blev ved verdenspremieren i Miami vist i to farver, London Blue og Miami Pink.

I produktion i 2026 med 770 km rækkevidde

Nok er Type 00 en konceptbil, men ifølge Jaguar lægger den sig ret tæt op ad den produktionsbil, der præsenteres sidst i 2025 og kommer på markedet i 2026.

Den kaldes en GT-model og vil være bygget på Jaguars egenudviklede platform kaldet Jaguar Electric Architecture, JEA. Batteriet i GT-modellen må være enormt, for Jaguar forventer en official rækkevidde på op til 770 km.

Jaguars logo.
Jaguar har genopfundet hele sin designstil inklusive logoet. Der indgår ikke længere et kattedyr.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her