Toyota dropper bZ-påhit med vigtig ny elbil

Elbil nr. to fra Toyota hedder Urban Cruiser, og dermed går mærket hurtigt væk fra at kalde sine elbiler noget med bZ og genopliver i stedet et historisk navn. Urban Cruiser, der er identisk med Suzuki eVitara, tilbydes med to batteristørrelser.

Hvid Toyota Urban Cruiser skråt forfra.
Nyt om biler

Toyota er klar med elbil nr. to i programmet. Urban Cruiser er den døbt med reference til en tidligere Toyota-model, der blev solgt i Europa fra 2009 til 2014. Navnet låner samtidig lidt glans fra de ikoniske Land Cruiser-modeller.

Det let forståelige navn betyder samtidig dødsstødet til Toyotas nørdede og fortænkte navnestrategi for elbiler, hvor alle modeller skulle begynde med bZ (for beyond zero) efterfulgt et tal for størrelsen og et bogstav for typen.

Den store bZ4X bliver derfor – formentlig – den både første og sidste i Europa med bZ-prefix’et. Når en mellemstor elbil, kendt som konceptbilen BZ Compact SUV Concept, lanceres senere i 2025, bliver det givetvis også med et rigtigt Toyota-navn.

Hvid Toyota Urban Cruiser bagfra.
Toyota Urban Cruiser fås med kontrastfarve til taget. Med en længde på 4,29 m er den 11 cm længere end Yaris Cross.

Den nye Urban Cruiser blev første gang vist som konceptbilen Urban SUV Concept for et år siden. Der er stort set ingen forskel på konceptbilen og den færdige bil.

På størrelse med Yaris Cross, identisk med Suzuki eVitara

Urban Cruiser er en lille SUV en anelse større end hybridbilen Yaris Cross og søsterbil til den nye Suzuki eVitara, der fik lov til at blive vist først.

Toyota Urban Cruiser og Suzuki eVitara er fuldstændig ens bortset fra minimale ændringer på front og bagende. Også teknikken er helt den samme, og de to elbiler skal bygges på samme Suzuki-fabrik i Indien.

 

Toyota Urban Cruiser og Suzuki eVitara er teknisk og fysisk helt ens. Der er ikke ofret meget på at differentiere dem visuelt. Dog er selve frontpartiet inklusive lygter forskellige.

 

Toyota Urban Cruiser

Forhjulstræk med 144/174 hk
Firehjulstræk med 184 hk
Batteri: 49/61 kWh
Rækkevidde: ca. 300/400 km
Længde: 4,29 m
Bredde: 1,80 m
Højde: 1,64 m
Akselafstand: 2,70 m
Vægt: 1.700-1.900 kg
Platform: Suzuki Heartect-e

Lige som eVitara kommer Urban Cruiser med to batteristørrelser og mulighed for for- eller firehjulstræk. Begge batterier er af litium-jern-fosfat-typen, LFP, leveret af et BYD-datterselskab. Garantien på batteriet kommer til at adskille de to søsterbiler, idet Toyota også her tilbyder garanti på op til ti år (eller 1.000.000 km) for mindst 70 pct. kapacitet.

300-400 km rækkevidde

Den mindste batteripakke er på 49 kWh og vil kun kunne vælges med forhjulstræk. Ydelsen er 144 hk. Den store batteripakke på 61 kWh giver valg mellem med forhjulstræk (174 hk) og firehjulstræk (184 hk).

Alle udgaver har varmepumpe og mulighed for manuelt at aktivere forvarmning af batteriet.

Toyota Urban Cruiser i profil.
Urban Cruiser har et solidt SUV-udtryk. Lige som på  Suzuki-søsteren er batteriet markeret visuelt med det sorte panel nederst.

Toyota angiver ingen rækkevidde, men Suzuki har indikeret, at det største batteri klarer 400 km, og at det mindste vil formentlig komme lidt over 300. Ladehastigheden er på op til 150 kW, og alle udgaver har 11 kW hjemmeladning.

God bagsædeplads, moderat bagageplads

Ved bagsædet er der rigtig fin benplads med bænken i bageste position. Loftshøjden vil være fin for langt de fleste, men den er heller ikke overdådig. Bagagerummet er i den lave ende med 306 liter, men det kan øges ved at skubbe bagsædet frem.

Toyota Urban Cruiser ventes at komme på markedet til sommer.

Førerpladsen i Toyota Urban Cruiser.
Førerpladsen i Urban Cruiser domineres af de to store, delvist integrerede skærme. Førerpladsen ser ud til at være 100 pct. identisk med eVitaras, men design og teknologi bærer præg af at komme fra Toyota.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025