Mens elbilsalget skyder til vejrs i Danmark, og Norge nu er oppe på 90 procent, er salget af elbiler bremset op i mange europæiske lande, og for hele Den Europæiske Union skete der et fald fra 2023 til 2024.
Samlet blev der solgt 10,6 mio. nye personbiler i EU sidste år. Det er blot én pct. flere end året før.
Mens andelen af elbiler i 2023 lå på 14,4 pct., faldt den sidste år til 13,6 pct. af alle nye biler, viser tal fra den europæiske bilsammenslutning, ACEA.
Når Storbritannien og EFTA-landene, bl.a. Norge, tælles med, udgjorde elbiler i 2024 en højere andel, nemlig 15,4 pct.
Tilbagegang i Sverige og Finland
Tilbagegangen har også ramt Sverige, hvor elbiler faldt fra 39,0 til 35,3 pct. Noget tilsvarende gælder for Finland med et fald fra 33,8 til 29,6 pct.
I Danmark steg elbilers andel derimod fra 36,1 til 51,5 pct., som er den markant højeste elbil-andel i EU.
I flere store lande vendte bilkøberne virkelig ryggen til elbiler i december. Det faktiske elbilsalg styrtdykkede 39 pct. i Tyskland og faldt 21 pct. i Frankrig.
Hybrider er nu størst
ACEA giver ingen forklaring på elbilers tilbagegang, men bortfald af tilskud i netop Tyskland og lavere tilskud i Frankrig har tidligere været nævnt som årsager. Desuden har en del elbilejere i Sydeuropa og Storbritannien haft frustrerende oplevelser med opladning.
Dieselbiler fortsætter deres fald, mens hybrider har gyldne tider. I årets sidste fire måneder blev der solgt flere fuldhybrider end rene benzinbiler. Lægges hybrider og plugin-hybrider sammen, når gruppen op på hele 38 pct. for hele 2024 – pænt foran benzinbilers 33,3 pct.
EU: elbil-tilskud i hele unionen
Opbremsningen i elbilsalget og hårde tider for europæisk bilindustri får nu EU-Kommissionen til at lufte muligheden for en paneuropæisk støtte til køb af elbil. Den tyske forbundskansler, Olaf Scholz, siger, at Kommissionen vil gå videre med hans forslag om, at elbilkøbere i hele EU skal have et kontant tilskud.
Hvordan det i givet fald skal udmøntes, eller hvor stort det kan blive, er der ikke noget om.
Salget af elbiler i EU ventes dog under alle omstændigheder at stige i 2025. Nye, skrappe krav til gennemsnitlig CO2-udledning betyder, at de fleste bilproducenter er tvunget til at sælge en væsentlig større andel af elbiler for at undgå klækkelige bøder fra EU-Kommissionen.
Men allerede nu forudser Volkswagen-gruppen, at den kan komme til at betale omkring 11 mia. kr. i bøder alene i 2025.
Dårligere tider er der også for Tesla, som må se Model Y miste 2023-tronen som Europas mest solgte bil. Med en tilbagegang på 18 pct. røg den store SUV ned på en fjerdeplads i 2024.
Tesla’en må se sig slået af en noget mere ydmyg bil, Dacias minibil, Sandero, der indtager førstepladsen med et solidt forspring. Søsterbilen Renault Clio er nr. to, mens VW Golf indtager plads tre.
| Nr. | Model | Antal 2024 | Ændring fra 2023 |
| 1 | Dacia Sandero | 270.111 | +14% |
| 2 | Renault Clio | 216.569 | +7% |
| 3 | VW Golf | 216.549 | +18% |
| 4 | Tesla Model Y | 210.484 | -18% |
| 5 | VW T-Roc | 203.611 | -2% |
| 6 | Peugeot 208 | 199.820 | +3% |
| 7 | VW Tiguan | 195.297 | +12% |
| 8 | Toyota Yaris Cross | 194.512 | +10% |
| 9 | Skoda Octavia | 182.806 | +13% |
| 10 | Toyota Yaris | 180.806 | +14% |
Tallene gælder EU, EFTA-landene og Storbritannien. Kilde: Dataforce
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi