Fransk-koreansk pointdrama ved Car of the Year

Det blev et tæt ræs mellem to af kandidaterne til The Car of the Year 2025, som Renault 5 og søsterbilen Alpine A290 vandt foran en anden elbil, Kia EV3. Dermed snupper Renault den vigtige europæiske titel for andet år i træk.

Mand foran gul og blå bil.
Nyt om biler

Nervepirrende nærkamp mellem koreanske Kia EV3 og franske Renault 5 udspandt sig for dem, der fulgte optællingen til The Car of the Year 2025. Pointdramaet fandt sted live under Brussels Motor Show på åbningsdagen 10. januar. Det var dog hele tiden Renault, der lå forrest i optællingen, som skete med landende alfabetisk.

Sejren i den europæiske bilkåring gik til den lille franske retro-elbil, som må dele æren med sin sportslige søster, Alpine A290. Kia EV3 indtog en ærefuld andenplads tre år efter, at den større EV6 kørte med titlen.

Der var et godt stykke ned til Citroën C3 på årets tredjeplads.

Resultatet i finalen til The Car of the Year 2025

                                          Point i alt   Point fra Danmark
1    Renault 5/Alpine A290   353     6
2    Kia EV3                          291    10
3    Citroën C3/ë-C3             215    3
4    Hyundai Inster                172    3
5    Dacia Duster                  168    0
6    Cupra Terramar              165    0
7    Alfa Romeo Junior         136    3
 

Renault vinder to år i træk

Sejren er en enorm triumf for Renault, som dermed vinder den prestigefulde pris for andet år i træk. Sidste år gik sejren til Renault Scenic.

Den originale Renault 5 vandt aldrig titlen, der har eksisteret siden 1964. Men det var yderst tæt på i 1973, hvor den blev nr. to, akkurat slået af Audi 80. Dens efterfølger, Renault Clio, vandt derimod to gange.

Nichemærket Alpine har aldrig vundet før, men det var ekstremt tæt på i 2019, hvor Alpine A110 og Jaguar I-Pace fik lige mange point på førstepladsen. Titlen gik til I-Pace, som havde flest førstepladser.

Logo for Car of the Year
The Car of the Year - årets bil i Europa - er nu kåret 62 gange. Juryen består af 60 førende, europæiske biljournalister.

Dansk præsident for kåring

Det er 62. gang, at en jury af 60 europæiske biljournalister fra 23 lande kårer The Car of the Year. Motors og FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, er eneste danske jurymedlem og stod som præsident for juryen for afsløringen foran et stort publikum på den belgiske bilmesse.

De syv kandidater i finalen udgjorde et alsidigt felt af elbiler, benzinbiler samt fuldhybrider og pluginhybrider.

Selv om elbilfeberen raser herhjemme, går salget af elektriske biler noget langsommere i store dele af Europa, og det afspejlede sig i finalefelt, hvor blot tre af de syv udelukkende fås som elbiler.

- Alligevel kommer det ikke som nogen overraskelse, at titlen The Car of the Year igen går til en elbil, siger Søren W. Rasmussen.

- For selv om ikke alle lande er lige så langt fremme som Norden, når det drejer sig om elbiler, er retningen for udviklingen sat af både politikere og bilproducenter: Elbilerne stormer frem i de kommende år, forudser Søren W. Rasmussen.

Mand i sne foran gul og blå bil.
Renault 5 og den sportslige søster, Alpine A290, er kåret som The Car of the Year 2025. Det danske jurymedlem, FDMs Søren W. Rasmussen, er begejstret for vinderen, som han selv havde på en andenplads. De otte finalister blev gennemgået en sidste gang på et snedækket testanlæg i Belgien kort inden, der skulle stemmes.

Dansk førsteplads til Kia EV3

Han havde selv Kia EV3 - Årets Bil i Danmark 2025 - øverst på sin liste, men er helt tilfreds med vinderen, som han havde på sin andenplads.

Renault 5, der lanceres i Danmark til april, gør det muligt at købe en velfungerende elbil omkring 200.000 kr. Billigste udgave koster 185.000 kr., mens topudgaven fås til 230.000 kr.

Alpine A290 har grundlæggende samme teknik som Renault 5, men har en unik førerplads, en anden undervogn og større ydelse. Alpine markedsføres ikke i Danmark, men den danske Renault-importør forventer at introducere mærket senere i år, når også den større A390 er klar.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her