Nervepirrende nærkamp mellem koreanske Kia EV3 og franske Renault 5 udspandt sig for dem, der fulgte optællingen til The Car of the Year 2025. Pointdramaet fandt sted live under Brussels Motor Show på åbningsdagen 10. januar. Det var dog hele tiden Renault, der lå forrest i optællingen, som skete med landende alfabetisk.
Sejren i den europæiske bilkåring gik til den lille franske retro-elbil, som må dele æren med sin sportslige søster, Alpine A290. Kia EV3 indtog en ærefuld andenplads tre år efter, at den større EV6 kørte med titlen.
Der var et godt stykke ned til Citroën C3 på årets tredjeplads.
Resultatet i finalen til The Car of the Year 2025
Point i alt Point fra Danmark
1 Renault 5/Alpine A290 353 6
2 Kia EV3 291 10
3 Citroën C3/ë-C3 215 3
4 Hyundai Inster 172 3
5 Dacia Duster 168 0
6 Cupra Terramar 165 0
7 Alfa Romeo Junior 136 3
Renault vinder to år i træk
Sejren er en enorm triumf for Renault, som dermed vinder den prestigefulde pris for andet år i træk. Sidste år gik sejren til Renault Scenic.
Den originale Renault 5 vandt aldrig titlen, der har eksisteret siden 1964. Men det var yderst tæt på i 1973, hvor den blev nr. to, akkurat slået af Audi 80. Dens efterfølger, Renault Clio, vandt derimod to gange.
Nichemærket Alpine har aldrig vundet før, men det var ekstremt tæt på i 2019, hvor Alpine A110 og Jaguar I-Pace fik lige mange point på førstepladsen. Titlen gik til I-Pace, som havde flest førstepladser.
Dansk præsident for kåring
Det er 62. gang, at en jury af 60 europæiske biljournalister fra 23 lande kårer The Car of the Year. Motors og FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, er eneste danske jurymedlem og stod som præsident for juryen for afsløringen foran et stort publikum på den belgiske bilmesse.
De syv kandidater i finalen udgjorde et alsidigt felt af elbiler, benzinbiler samt fuldhybrider og pluginhybrider.
Selv om elbilfeberen raser herhjemme, går salget af elektriske biler noget langsommere i store dele af Europa, og det afspejlede sig i finalefelt, hvor blot tre af de syv udelukkende fås som elbiler.
- Alligevel kommer det ikke som nogen overraskelse, at titlen The Car of the Year igen går til en elbil, siger Søren W. Rasmussen.
- For selv om ikke alle lande er lige så langt fremme som Norden, når det drejer sig om elbiler, er retningen for udviklingen sat af både politikere og bilproducenter: Elbilerne stormer frem i de kommende år, forudser Søren W. Rasmussen.
Dansk førsteplads til Kia EV3
Han havde selv Kia EV3 - Årets Bil i Danmark 2025 - øverst på sin liste, men er helt tilfreds med vinderen, som han havde på sin andenplads.
Renault 5, der lanceres i Danmark til april, gør det muligt at købe en velfungerende elbil omkring 200.000 kr. Billigste udgave koster 185.000 kr., mens topudgaven fås til 230.000 kr.
Alpine A290 har grundlæggende samme teknik som Renault 5, men har en unik førerplads, en anden undervogn og større ydelse. Alpine markedsføres ikke i Danmark, men den danske Renault-importør forventer at introducere mærket senere i år, når også den større A390 er klar.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi