Kinesisk prisbombe: 7 sæder for 230.000 kr.

Et helt ukendt mærke lanceres nu i Danmark. En syvpersoners plugin-hybrid med pænt med udstyr skal sælges til rekordlav pris. Samtidig er garantien rekordhøj: seks år og op til 150.000 km.

Sort Navor E5 skrået bagfra.
Nyt om biler

Navor hedder et nyt bilmærke, der nu gør sin entre i Danmark.

Navor?

Hvis det lyder ukendt, er det ikke så mærkeligt, for Navor er et helt nyt, opfundet navn til et bilmærke, der ellers hedder DFSK Motor. I nogle europæiske lande kaldes den Fengon E5, men under alle omstændigheder indgår mærket i den store kinesiske koncern Dongfeng, og Navor skal efter Danmark udbredes til hele Europa.

Men glem navnet for et øjeblik. Det, som umiddelbart er interessant, er mærkets evne til at lancere en ekstraordinær billig bil med god plads. Navor E5 er en ganske stor SUV med syv sæder. Pris: blot 230.000 kr.

Plugin-hybrid med 218 hk

Men modsat stort set alle øvrige biler fra Kina er den ikke fuldelektrisk, men er en plugin-hybrid. Det betyder, at bilen slipper for den ekstra høje told på kinesisk byggede elbiler.

Sort Navor E5 forfra på udstilling.
Navor E5 er en stor SUV på helt samme størrelse som Skoda Kodiaq.

Den officielle rækkevidde på strøm er ganske pæn med 70 km i kraft af et batteri på 17,5 kWh. Opladningen sker med kun én fase, dvs. i praksis 3,6 kW. En fuld opladning tager dermed ca. fem timer.

Dertil har bilen en benzintank på 58 liter. Elmotoren er på hele 177 hk, og kan altså snildt drive bilen alene. Benzinmotoren alene yder 110 hk, mens den kombinerede ydelse er 218 hk.

Størrelsen er eksakt den samme som Skoda Kodiaq – en længde på 4,76 m og en akselafstand på 2,78 m. Men Skoda’en koster mere end det dobbelte – fra 510.000 kr. – plus tillæg for tredje række.

Pæn kabine

Oplevelsen i kabinen er fin, viser Motors første fem minutter ombord. Navor E5 ser nydelig ud og virker godt forarbejdet. Materialerne er dog kunstlæder og kunstigt træ, men der er luksus nok, og indretningen er meget klassisk med fokus på skærmbetjening. Der er dog fysiske knapper til klimaanlægget. Styresystemet er Huaweis HiCar 3.0.

Førerpladsen i Navor E5 med brunt kunstlæder.
Navor E5 har en pæn kabine med masser af kunstlæder. De danske modeller får dog ikke denne brune farve, men sort. Meget er skærmbetjent, men klimaanlægget har sit eget lille panel af fysiske knapper.

En del af bilens elektriske komponenter er udviklet af og leveres af Findreams, der er et BYD-datterselskab.

Pladsen ved anden række er fin, mens tredje række er kneben, så man nok bør kalde det en 5+2, men voksne kan faktisk sidde på tredje række – afhængig af positionen af anden række. Med alle sæder i brug er bagagerummet på blot 187 liter.

Navor E5 kan ikke få anhængertræk. 

Forventer at sælge mange via 24 forhandlere

Navor importeres af importvirksomheden Wismo, der også har to andre kinesiske mærker i sin stald – foruden alle Stellantis-mærkerne som Peugeot og Opel.

Importøren har temmelig store forventninger til salget. Ikke alene er der ikke andre nye biler i den prisklasse (Dacia ligger nu på 300.000 kr.), men selv ikke adskillige år gamle biler med over 100.000 km koster typisk det samme eller mere.

Og netop bilkøbere, der ellers ville have valgt en brugt bil, forventes at udgøre tre fjerdedele af køberne.

De får tilmed en overordentlig god garanti med i købet: seks års generel garanti, dog maks. 150.000 km.

Flere Navor-modeller på vej

Navor E5 blev lanceret i Kina for to år siden og er dermed en helt moderne konstruktion.

Der kommer flere modeller under Navor-navnet, men hvilke og hvornår er ikke afgjort, oplyser den danske importør. Men Navor har mulighed for at plukke modeller fra den halve snes mærker, der findes i Dongfeng- og Seres-koncernen.

Navor skal sælges fra en lang række fysiske forhandlere. Hele 24 steder kan man fra 1. februar se, køre og købe Navor E5.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025