Mazda lader op til store elbiler med kinesisk hjælp

6e hedder Mazdas kommende elbil, der er en meget stor, femdørs bil, som skal efterfølge Mazda 6. Bilen er udviklet af Mazdas kinesiske partner, der også skal bygge bilen.

Rød mazda 6e skråt forfra.
Nyt om biler

Blot en enkelt elbil findes i dag i Mazdas program, men i år kommer der to mere, begge i den helt store klasse.

Den første er denne store, strømlinede Mazda 6e, der som navnet antyder er en arvtager til den udgåede 6 sedan, men er nærmest en halv klasse større.

6e er en femdørs bil på 4,92 meters længde og en akselafstand på 2,90 meter, hvilket bringer den i klasse med VW ID.7.

Bagagerummet er dog markant mindre med sølle 330 liter. Helt så slemt virkede det dog ikke, da Motor første gang gennemgik bilen. Som supplement er der et pænt rum på 70 liter under frontklappen.

Rød Mazda 6e skråt bagfra.
Mazda 6e er en næsten fem meter lang hatchback. Det sorte panel nederst på siden er en visuel indikation af, at der ligger et batteri inde bagved. Mazda holder fast i righoldig brug af krom.

Skabt i Kina sammen med Changan

Bagsædepladsen er rigtig god, når det gælder knæplads, men man sidder ret lavt, og alligevel er loftshøjden moderat.

Mazda 6e har en besynderlig baggrund. Som Motor kunne berette i april, er bilen baseret på en model fra Mazdas kinesiske samarbejdspartner, Changan, men ved verdenspremieren i Beijing var det ikke besluttet, at bilen skulle til Europa.

Det skal den så nu – bygget af Changan i Kina. En forskel fra den kinesiske udgave, som hedder EZ-6, er, at versionen til Europa har større batterier.

Rød Mazda 6e lige forfra.
Grill’en er mægtig, men tilpasset elbil-look ved at være lukket. En markant lysstribe - nyt for Mazda - omkranser grill’en. I den kinesiske udgave er alle de små 'huller' også belyst.

Op til 552 km - men med langsom ladning

Den store elbil kommer i to udgaver. Versionen e-Skyactiv EV yder 258 hk, har et batteri på 69 kWh og en rækkevidde på 479 km. Ladningen går virkelig hurtig med op til 200 kW.

Længere rækkevidde fås i en Long Range-udgave, hvor det 80 kWh store batteri giver 552 km.

Men der er en markant og mærkværdig hage ved denne: Den kan kun lynlade med 95 kW. Mazdas europæiske specialister kan ikke forklare forskellen med henvisning til, at bilen er udviklet i Kina.

Det lille batteri er af LFP-typen og leveres af CATL, mens det store benytter NMC-kemi og kommer fra en mindre producent, CALB.

Begge udgaver af den baghjulstrukne elbil må trække 1.500 kg. Firehjulstræk er muligt, men det er der pt ingen planer om.

Førerpladsen i Mazda 6e.
Førerpladsen virker flot, men adskiller sig markant fra klassiske Mazda-modeller. I 6e er betjeningen særdeles skærmstyret, og det fysiske drejehjul er væk.

Meget udstyr

Mazda 6e har stort panoramatag som standard (kan ikke åbnes), og førerpladsen er helt ny for en Mazda. Førerskærmen er på 10,8 tommer, mens midterskærmen er på 14,6 tommer. Der er også et meget stort headup-display.

Bilen er næsten 100 procent skærmbetjent. Der er stort set ingen fysiske knapper bortset fra på rattet, og den velkendte dreje-trykke-knap, som Mazda har holdt fast i i mange år, er væk.

Der er til gengæld stemmestyring - men ikke på dansk! – og sågar styring af visse funktioner med håndbevægelser i luften.

Bagagerummet i Mazda 6e.
Mazda 6e ligner en sedan, men har stor bagklap. Bagagerummet er officielt kun på 330 liter, men virker i virkelighedens verden rimelig fornuftig i størrelse.

Klar til sommer - SUV til nytår

I Kina tilbydes 6e også som plugin-hybrider, men de er ikke relevante for Europa.

Mazda 6e ventes klar i Danmark lige efter sommerferien.

Allerede inden jul kommer der efter Motors oplysninger endnu en stor elbil, der er vist i konceptudgave i Kina. Det er en SUV med samme teknik som 6e, og den bliver en efterfølger til CX-5, der netop er udgået.

Mazda 6e skråt forfra.
6e har trods sit kinesiske ophav et ærketypisk Mazda-design med en lang motorhjelm, en markant grill og aerodynamiske linjer.
Mazda 6e's bagparti.
Mazda 6e har en spoiler, der automatisk hæver sig ved højere hastigheder. Mazda skriver nu bilens navn i to ord - Mazda 6e mod tidligere Mazda6. Men der er alligevel total forvirring, for i nogle sammenhænge skriver Mazda Mazda6e.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her