Blot en enkelt elbil findes i dag i Mazdas program, men i år kommer der to mere, begge i den helt store klasse.
Den første er denne store, strømlinede Mazda 6e, der som navnet antyder er en arvtager til den udgåede 6 sedan, men er nærmest en halv klasse større.
6e er en femdørs bil på 4,92 meters længde og en akselafstand på 2,90 meter, hvilket bringer den i klasse med VW ID.7.
Bagagerummet er dog markant mindre med sølle 330 liter. Helt så slemt virkede det dog ikke, da Motor første gang gennemgik bilen. Som supplement er der et pænt rum på 70 liter under frontklappen.
Skabt i Kina sammen med Changan
Bagsædepladsen er rigtig god, når det gælder knæplads, men man sidder ret lavt, og alligevel er loftshøjden moderat.
Mazda 6e har en besynderlig baggrund. Som Motor kunne berette i april, er bilen baseret på en model fra Mazdas kinesiske samarbejdspartner, Changan, men ved verdenspremieren i Beijing var det ikke besluttet, at bilen skulle til Europa.
Det skal den så nu – bygget af Changan i Kina. En forskel fra den kinesiske udgave, som hedder EZ-6, er, at versionen til Europa har større batterier.
Op til 552 km - men med langsom ladning
Den store elbil kommer i to udgaver. Versionen e-Skyactiv EV yder 258 hk, har et batteri på 69 kWh og en rækkevidde på 479 km. Ladningen går virkelig hurtig med op til 200 kW.
Længere rækkevidde fås i en Long Range-udgave, hvor det 80 kWh store batteri giver 552 km.
Men der er en markant og mærkværdig hage ved denne: Den kan kun lynlade med 95 kW. Mazdas europæiske specialister kan ikke forklare forskellen med henvisning til, at bilen er udviklet i Kina.
Det lille batteri er af LFP-typen og leveres af CATL, mens det store benytter NMC-kemi og kommer fra en mindre producent, CALB.
Begge udgaver af den baghjulstrukne elbil må trække 1.500 kg. Firehjulstræk er muligt, men det er der pt ingen planer om.
Meget udstyr
Mazda 6e har stort panoramatag som standard (kan ikke åbnes), og førerpladsen er helt ny for en Mazda. Førerskærmen er på 10,8 tommer, mens midterskærmen er på 14,6 tommer. Der er også et meget stort headup-display.
Bilen er næsten 100 procent skærmbetjent. Der er stort set ingen fysiske knapper bortset fra på rattet, og den velkendte dreje-trykke-knap, som Mazda har holdt fast i i mange år, er væk.
Der er til gengæld stemmestyring - men ikke på dansk! – og sågar styring af visse funktioner med håndbevægelser i luften.
Klar til sommer - SUV til nytår
I Kina tilbydes 6e også som plugin-hybrider, men de er ikke relevante for Europa.
Mazda 6e ventes klar i Danmark lige efter sommerferien.
Allerede inden jul kommer der efter Motors oplysninger endnu en stor elbil, der er vist i konceptudgave i Kina. Det er en SUV med samme teknik som 6e, og den bliver en efterfølger til CX-5, der netop er udgået.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi