Brint har en stadig en fremtid som energibærer i transport, insisterer Toyota på, mens næsten alle andre bilproducenter sværger til batterier.
Ved et teknologi-arrangement i Frankrig fremviste Toyota en myriade af brintdrevne anvendelser – lige fra en pizzaovn over golfbiler og rallybiler til store lastbiler.
Samtidig fastholder Toyota med blik på det globale marked, at der i lang tid er brug for mange teknologier, bl.a. fordi store dele af verden ikke har råd til dagens elbiler, der mangler ladeinfrastruktur, og fordi der på mellemlang sigt kan opstå mangel på råstoffer, som kan presse prisen på batterier op.
Hybrider er vigtige lang tid endnu
Derfor er der brug for hybrider og opladningshybrider lang tid endnu, siger Toyotas teknologichef, amerikaneren Gill Pratt.
- Målet må være at bekæmpe den fælles fjende: den globale CO2-udledning, siger Gill Pratt til Motor som forsvar for firmaets ’multipath strategi’.
Den handler om at bruge alle tilgængelige teknologier, og Gill Pratt ser for sig, at brintbiler og e-fuels kan eksistere side om side med batteri-elbiler.
Seks nye elbiler på 24 måneder
Men modsat den almindelige opfattelse investerer Toyota kraftigt i elbiler, inklusive faststofbatterier, som så småt skal komme sidst i dette årti.
27 elbiler fra Toyota og Lexus skal lanceres frem til 2030, men på biludstillingen i Bruxelles i januar blev Toyota meget konkret om sine elbil-planer for Europa.
Der kommer seks nye modeller inden for de næste ca. 24 måneder, kunne Toyotas direktør for produkt og markedsføring, Andrea Carlutti, fortælle. Lexus indgår ikke i de seks, og det gør den fire år gamle bZ4X heller ikke.
Den første af de seks blev vist på samme udstilling, nemlig den kompakte SUV, Urban Cruiser. Og senere i år introduceres også en mellemstor crossover.
De øvrige er en hemmelighed, men noget tyder på, at en elektrisk Yaris og måske også en Corolla er blandt de snarlige nyheder. Toyota ventes at løfte sløret for flere af nyhederne til marts.
Toyota: Brint bliver bedre
Når det gælder brint, kommer Toyota samtidig med modsvar, delvis nye, til centrale kritikpunkter af brint- og brændselscelleteknologien: At den er ineffektiv og dyr.
Teknologichef Gill Pratt vurderer, at brint kan komme op på 45-50 pct. samlet effektivitet – ikke længere lysår fra batteri-elbilers samlede effektivitet på 75-80 pct.
Og i en verden med kraftigt stigende mængder af grøn strøm må man ikke stirre sig blind på effektivitet, mener teknologichefen.
BMW vil sælge brintbiler
Prisen for brintbiler falder markant for hver ny brintgeneration, siger Toyota.
Toyota får moralsk opbakning fra en tung aktør i bilbranchen. BMW vil benytte den japanske brintteknologi i adskillige personbiler, der skal komme fra 2028.
Toyotas egne brintplaner er mærket mere hemmelighedsfuld omkring, men har bekræftet, at der som minimum kommer en tredje generation af brintbilen Mirai. Det vil formentlig ske i 2025-2026.
Elbiler til Europa
Trods Toyotas entusiasme for brint, bliver det ikke en væsentlig teknologi for fremtidens personbiler i Europa, erkender Toyota på Motors direkte spørgsmål.
- Men til tung transport, måske varevogne, sandsynligvis flåder som taxier og en række andre formål, siger Gill Pratt.
Bliver batteribiler ikke mest relevant?
- Jo, lyder det korte svar fra Gill Pratt ved interviewet, der fandt sted, inden Toyota offentliggjorde planen om de seks elbiler til Europa.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi