BMW: fremtiden er meget mere end elbiler

Selv om BMW nu gør klar til at lancere den nye elbil-familie Neue Klasse, som er den største økonomiske satsning i firmaets historie, kommer elbiler kun til at udgøre 50 pct. af firmaets salg om fem år. Derfor kommer der i fremtiden nye brændstofbiler med det bedste fra Neue Klasse-elbilerne.

Kamufleret BMW i høj fart på testbane.
Nyt om biler

Elbiler bliver ikke den eneste løsning fra BMW for at reducere bilers CO2-udledning. Når BMW planlægger frem til 2030, udgør produktionen af elbiler kun 50 pct.

Den resterende halvdel er benzin- og dieselbiler, plugin-hybrider og sågar brintbiler. Den første brintbil kommer efter planen i 2028.

Den forventede elbilandel, der kan forekomme lav set fra Danmark, er global. BMW offentliggør ikke fordelingen pr. verdensdel, men ifølge de nuværende regler skal 100 pct. af bilsalget i EU være nul-emissionskøretøjer fra 2035.

Oversigt over fire motorteknologier.
BMW vil i de kommende år spille på fire heste: effektive brændstofmotorer (ICE), plugin-hybrider, rene elbiler (BEV) samt brintbiler (hydrogen).

'Elektrisk mobilitet er fremtiden, men...'

- For BMW Group er elektrisk mobilitet fremtiden og et afgørende område for vækst, fastslog firmaets direktør for indkøb og leverandør-netværk, Joachim Post, ellers i sin indledning ved et global pressearrangement på virksomhedens største komponentfabrik, der ligger i Sydtyskland.

Men han tilføjede:

- På samme tid tager vi med vilje en åben teknologi-tilgang, da vi ved, at mobilitetsbehov varierer mellem regionerne i verden.

Teknologi-åbenhed er en måde at sige på, at elbiler ikke vil dominere fuldstændig i lang tid, så man er nødt til at spille på alle heste for at tilfredsstille mærkets globale kunder.

Lang tid til prislighed

BMW-direktøren slog også fast, at for ham at se, er prislighed ikke lige om hjørnet – altså det tidspunkt, hvor fremstillingsprisen for en elbil kommer ned på samme niveau som en brændstofbil.

Modsat mange andre bilproducenter har BMW faktisk aldrig givet en slutdato for brændstof-modeller.

Den nye melding kommer ironisk nok, netop som BMW går ind i opløbet om at præsentere de første modeller af Neue Klasse, som for firmaet er århundredets projekt og den største investering for BMW-gruppens nogensinde.

Store skærme i fremtidens BMW.
Når BMW lancerer sine nye elbiler baseret på 'Neue Klasse', bliver det som standard med et enormt display fra dør til dør. 'Panoramic iDrive' er et headup-display, der projicerer informationer på en sort overflade nederst i hele forrudens bredde. Det kan som ekstraudstyr suppleres med et traditionelt headup-display i førerens synsfelt.

Neue Klasse breder sig til brændstofbiler

Neue Klasse er fællesbetegnelsen for en ny generation af udelukkende elbiler. Eller rettere: Det har været det indtryk, BMW hidtil har givet. Der kommer nemlig også biler med benzin, hybrid og brint, som bliver relateret til Neue Klasse. De teknologier, bortset fra batterierne og højvoltdelen, kommer alle nye modeller til gavn.

Det gælder bl.a. Panoramic iDrive, der er en markant nyskabelse og skaber et headup-billede i bunden af forruden i hele bilens bredde.

Hvornår de første ikke-elbiler med Neue Klasse-teknologi kommer, siger BMW ikke noget om.

Men de to første ægte Neue Klasse er lige om hjørnet. De præsenteres senere i år, formentlig til september. Først på markedet bliver en SUV, som primo 2026 afløser den netop udgåede iX3, og lidt senere på året kommer en traditionel sedan.

Kamufleret BMW kørende bagfra.
Vision Neue Klasse kalder BMW konceptudgaven af den kommende elektriske 3-serie. Hvad den skal hedde er uvist. Denne bil er bygget på en ren elbil-platform, men der kommer også en ny 3-serie med brændstofmotorer.

800 volt og 750 km rækkevidde

Sammen med Neue Klasse kommer en ny generation (6. generation) af batterier og af elmotorer, som arbejder med 800 volt.

De faktiske specifikationer vil BMW ikke ud med endnu, men oplyser at rækkevidden øges ca. 30 pct., og lynlade-effekten forbedres med 30 pct. Eksakt hvor lang, rækkevidderne bliver, siger BMW ikke, men afviser at det giver mening med ekstreme rækkevidder på op mod 1.000 km.

Baseret på dagens i4 plus 30 pct. vil Neue Klasse-sedanen dermed kunne få en rækkevidde på omkring 750 km. Tilsvarende kan lynladningen kommer op på omkring 265 kW. Men i hvert fald vil det blive muligt at lade til 300 km kørsel (WLTP) på ti minutter, siger BMW.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her