Danske synstal - Se de ekstreme dumpeprocenter for 20 elbiler

Synsdata fra 20 af de mest populære elbiler viser, at der er 23 gange højere dumpeprocent for Tesla Model 3 i forhold til den bil, som glider lettest gennem syn. Der er enorm forskel på dumpeprocenterne, selvom alle elbilerne i undersøgelsen er fra 2020. 

Mand står i en FDM synshal og undersøger en Tesla Model 3
Nyt om biler

Der er ekstremt store forskelle på dumpeprocenterne for elbiler. Det viser synstal fra Færdselsstyrelsen, som FDM har fået indsigt i. For to uger siden kunne vi afsløre, at en af de mest udbredte elbiler, Tesla Model 3, havde en dumpeprocent på hele 23 procent. 

Men ved gennemgang af sidste års synsdata for modelårgang 2020, altså biler der kommer til det første periodesyn, kan vi se, at den bil som klare bilsyn bedst blot har en dumpeprocent på én. Dermed er der 23 gange forskel på elbilernes dumpepeter og mønsterelev i forhold til periodesyn.  

Det overraskende er, at den som klarer sig bedst til syn, er en bil, som er lidt udskældt på bilmarkedet for sit høje forbrug og sine dyre reparationer. Audi e-tron er en stor og velkørende bil, og noget tyder på, at kombinationen af god byggekvalitet og ejere der husker at få serviceret deres biler, giver den en solid placering på synslisten.

To overraskende dukse

Men der er også to andre dukse, og de kommer ligeledes fra samme bilkoncern. Volkswagen e-Golf var inde i sidste produktionsperiode, da 2020-årgangen kom på gaden. Vi har tidligere set, at biler i slutningen af deres produktionsperiode bliver bygget bedre. Med en dumpeprocent på blot to, understreger e-Golf dette. Derfor er det overraskende, at den tredjebedste i forhold til syn er en VW ID.3. 

Den indtager en flot tredjeplads med fejl på tre procent af bilerne, hvor den i fintællingen lægger sig lige foran den elektriske Mini og Kia e-Niro. Det interessante her er, at VW ID.3 havde mange problemer med software i starten, og at 2020-årgangen var den første på en helt ny platform. Samt at den blot har serviceinterval hvert andet år, hvilket betyder at den har klaret sig godt på trods af, at den højst har været til to serviceeftersyn i perioden. 

Dumpeprocent en indikation

Generelt klarer elbilerne sig godt med en gennemsnitlig dumpeprocent på ni, og der er flere modeller, som har meget lave dumpeprocenter. Synstallene kan du godt bruge til at få en indikation af, hvor godt bygget bilerne er. Men de fortæller ikke hele historien om kvaliteten af en konkret bil. 

Problemer med software eller akutte fejl på bilen vil ikke fremgå, derfor anbefaler FDM, at du får gennemgået en brugtbil af en fagmand, og at du sætter dig ind i fejlhistorik for den konkrete model, når du skal købe brugt elbil. 

Bemærk, at tallene herunder er baseret på 2020-årgangene på de pågældende modeller, der har været til syn mellem 1. januar og 21. november 2024. 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen