Der er fuld fart på bilsalget – og i særdeleshed det elektriske – i den første måned af 2025.
Leveringen af nye personbiler steg 23 pct. i januar sammenligner med året før (der var en svag måned), og selv i dette stigende bilsalg formår elbilerne at nappe en endnu større bid af kagen.
10.834 fabriksnye biler blev leveret til danskerne i januar, og heraf var næsten 7.000 elbiler. Det er mere end dobbelt så mange som i januar 2024 svarende til 64 pct. af det samlede bilsalg. Det er en rekordhøj andel.
Nye billige elbiler vil sætte mere skub på
- En så høj andel indikerer, at 2025 bliver et vildt bilår, hvor vi - alt andet lige - kan få en elbil-andel på over 70 pct., siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
- I år kommer de billigere elbiler, og de vil givetvis være med til at løfte elbilsalget til et endnu højere niveau. Det bliver interessant at følge, siger han.
Blandt private bilkøbere valgte hele 78 pct. en elbil i januar. I alt fik 5.353 fik leveret en elbil, når køb og privatleasing lægges sammen. Også det er rekordhøjt. Samtidig var der blot 56 private, som fik en dieselbil, mens 71 købte en plugin-hybrid fra ny.
Flere brugte end nye elbiler
Men elbiltallene er endnu mere overvældende, når importen af brugte biler tælles med.
Yderligere 5.535 danskere fik en elbil via brugtimport. Det vil sige, at der kom flere elbiler til landet til private via brugtimport end som helt nye. Det betyder, at bestanden af elbiler nu er på 357.000 og udgør hver ottende bil på vejene.
- 2025 bliver uden tvivl et år i elbilens tegn, medmindre der kommer et eksternt chok. Verden er som bekendt usikker for tiden. Men EU’s stramme CO2-krav kombineret med veludviklet ladeinfrastruktur og gode tilbud på elbiler, giver elbilerne medvind, siger Ilyas Dogru.
Elektrisk Toyota til tops
På listen over de mest solgte biler er der en uventet og usædvanlig vinder. Toyotas elektriske bZ4X, der har haft en tung start siden den kom for tre år siden, blev for første en måneds mest solgte bil. Elbilen er blevet opdateret sidste år, og flere prisfald og gode leasingtilbud har sat gang i salget.
En række søsterbiler fra Volkswagen-koncernen, VW ID.4/ID.5, ID.3, Skoda Enyaq og Cupra Tavascan (en højdespringer) indtager de næste pladser.
Først derefter, på en usædvanlig sjetteplads, finder vi Tesla Model Y, som ellers har ligget konstant i top tre de seneste to år og blev den langt mest solgte bil i december.
Model Y og 3 ligger lavt
Det spiller ind, at modellen kommer i en faceliftet udgave til foråret, og en sådan overgang giver ofte udsving i leveringerne. Dog har der i januar været masser af lagermodeller til salg i Danmark.
Sedanudgaven, Model 3, har også tabt pusten for øjeblikket. Den havnede nede på en uvant 15. plads i januar. Leverancerne fra Kina er ujævne, men Model 3 har tabt momentum gennem hele 2024: Den var nr. 3 i første kvartal, nr. 2 i andet kvartal, nr. 6 i tredje kvartal og nr. 8 i fjerde kvartal. Bilens faktiske salgstal steg dog 31 pct. i 2024 i kraft af gode tal i årets første halvdel.
På plads nr. otte finder vi en usædvanlig model, VW’s store og relativt dyre ID.Buzz, hvor der er kommet gang i produktionen af flere nye varianter.
Den bedst sælgende benzinbil blev VW T-Roc på plads syv, mens den netop udgåede Audi A4 på finalen nåede op på en niendeplads.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi