Knivskarpt design er Kias nye våben

EV4 hedder en af årets store nyheder fra Kia, og den nye elbil kommer endda i to udgaver – som sedan og som hatchback. Den skal på en gang afløse Kia Ceed og konkurrere mod bl.a. Tesla Model 3 og VW ID.3.

Blå Kia EV4 bagfra.
Nyt om biler

Kia har virkelig gang i fornyelsen for tiden. I år kommer der bl.a. en interessant ny mulighed for en mellemstor elbil – især hvis man har det fint med markant design, som ikke pleaser alle, men begejstrer andre.

Kia viser nu eksteriørbilleder af den mellemstore EV4, både som sedan og hatchback – men fortæller ikke et kuk om teknikken eller viser kabinebilleder. Det gemmes til den egentlige verdenspremiere sidst i februar.

EV4 sedan har tidligere været vist i konceptudgave, og der er som ventet ikke de store forandringer til produktionsbilen, som virker mindst lige så markant og kantet i designet. Forandret er vel kun tilkomsten af dørgreb (de er af den indfældede type) og rigtige sidespejle samt andre fælge.

Hvid Kia EV4 sedan i profil.
Kia EV4 sedan har en karakteristisk todelt bagspoiler og lodrette baglygter, der sniger sig rundt om de bageste hjørner.

Sedan der ligner en femdørs

Sedanen har en meget skrå profil, og kunne antages for at være en femdørs, men bagpartiet med de lodrette lygter afsluttes med en lille sedanåbning. Udhænget bagtil er usædvanligt stort for en el-sedan.

Og selv om sedanen er den mest ekstreme af de to, går den femdørs ikke ligefrem i ét med tapetet. Den femdørs har et kortere udhæng bagtil og en helt anden udformning af den bageste hjørnestolpe.

Selv fortil har Kia ulejliget sig med at ændre lidt på designet i forhold til sedanen.

Hvid Kia EV femdørs skråt forfra.
EV4 som femdørs har en lidt anderledes front end sedanen.

Femdørs skabt til europæere

Den femdørs EV4 er skabt til Europa efter pres fra den europæiske Kia-organisation, der ser en større efterspørgsel for femdørs modeller.

Tekniske oplysninger holder Kia tilbage, men noget tyder på, at EV4 (og den kommende EV5 SUV) er baseret på en ny platform kaldet N3 eK eller K3. Modsat EV6, som er baghjulstrukket og benytter 800 volt, vil EV4 og EV5 (lige som EV3) være forhjulstrukne og lade med 400 volt.

EV4 skal som sedan konkurrere mod bl.a. Tesla Model 3 og BYD Seal, mens hatchback’en mere er i klasse med VW ID.3 og Renault Megane.

Den femdørs grå Kia EV4 femdørs set skråt oppe fra bagfra.
Bagtil er forskellen mellem sedanen og hatchback'en meget stort , nærmest som var det to forskellige biler. Den femdørs er kortere og har et mere skarpt afskåret bagparti. Her går baglygterne mere på tværs af bilen.

Skal bygges i Europa og afløse Ceed

Samtidig skal EV4 afløse Ceed, som udgår nu. Benzin- og hybridbilen skal gøre plads på produktionsbåndet på Kias europæiske fabrik i Zilina, Slovakiet.

Her er Kia i fuld gang med den krævende omstilling til elbil-produktion, og EV4 bliver ifølge Motors kilder den første elbil, der skal rulle af samlebåndet her.

EV4 ventes lanceret i Danmark til efteråret, mens EV5, som for tiden bygges i Kina, følger efter hen mod årsskiftet. I 2026, formentlig allerede i første halvår, kommer den lille elbil, EV2.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her