Audi A6 – nu også med benzin og diesel

Efter lanceringen af elbilen A6 e-tron i efteråret præsenterer Audi nu en helt anden A6, som har valg mellem benzin, diesel og plugin-hybrid. I første omgang gælder det stationcaren, Avant.

Brun audi A6 forfra.
Nyt om biler

Her er den nye Audi A6. Igen.

Det er blot et halvt år siden, at Audi lancerede A6 med tilnavnet e-tron som en moderne elbil med 800 volt-teknik og lang rækkevidde.

Og hvad er så dette?

Denne A6 er en traditionel bil med forbrændingsmotorer, som ikke har meget andet end navnet og førerplads/elektronik til fælles med elbilen.

Audi A6 Avant set bagfra.
Audi A6 (uden tilnavn) lader med sine to potente afgangsrør ingen tvivl om, at den er udstyret med brændstofmotorer. Denne stationcar kommer til sommer: en femdørs formentlig senere.

Samme platform som A5

Mens A6 e-tron er bygget på Audis og Porsches nye PPE-arkitektur, er A6 (uden tilnavn) baseret på samme PPC-platform (premium platform combustion) som bl.a. A5.

Bilen skulle egentlig have hedder A7 efter Audis nu allerede droppede plan om, at elbiler skulle have lige numre og biler med forbrændingsmotor skulle bære ulige numre.

Men det blev droppet kort før præsentationen af denne A6. Dermed kan Audi fortsætte en tradition, der er 48 år gammel, og kalde den nye A6 for niende generation i stedet for første eller anden generation af A7.

Brun Audi A6 forfra.
Audi A6 Avant er niende generation i Audis store jobklasse-segment siden Audi 100 kom for næsten 50 år siden.

Stationcar nu - formentlig femdørs senere

A6 er i første omgang kun præsenteret som stationcar, Avant, men en sedan eller femdørs ventes også.

Stationcaren har den hidtil laveste cW-værdi for en brændstofdrevet Audi Avant. Vindmodstandskoefficienten er blot 0,25.

I Danmark vil programmet i første omgang bestå af 2.0 TFSI med 204 hk og forhjulstræk samt af en 2.0 TDI med ligeledes 204 hk og valg mellem forhjulstræk og firehjulstræk. Diesel-versionerne, men ikke benzinudgaven  har Audis nye 48 volt hybridsystem.

Det kan bidrage med et ekstra drejningsmoment på op til 230 Nm og op til 24 hk ved start eller overhaling. Ved motorbremsning kan elmotoren sende op til 34 hk (25 kW) tilbage til batteriet.

Førerpladsen i Audi A6.
Førerpladsen i Audi A6 er stort set den samme som i A6 e-tron. Elektronik, skærme og computere er ens.

Firehjulsstyring og luftaffjedring

Ekstraudstyr og pakker til at individualisere bilen er der mange af. Bl.a. kan firehjulsstyring (sammen med firehjulstræk) og adaptiv luftaffjedring tilvælges.

A6 Avant er i Danmark i løbet af sommeren, og priserne er allerede klar. Billigste udgave, 2.0 TFSI, koster 730.000 kr. mens dieseludgaven fås fra 750.000 kr.

En plugin-hybrid skulle også være på vej, men bliver formentlig uinteressant i Danmark.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her