Billigste Mercedes viser elektriske muskler

Mercedes-Benz vil erobre rollen som elbilernes ledestjerne med den nye CLA, der netop har haft verdenspremiere. Med en rækkevidde tæt på 800 km og lynhurtig opladning rykkes grænserne for elbilernes præstationer. Og så bliver CLA endda mindste og billigste bilmodel fra den tyske bilproducent.

Mand på scene mellem sort og rød Mercedes CLA
Nyt om biler

Ola Källenius er svensker og øverste chef for Mercedes-Benz. Han har netop præsenteret fabrikkens nyeste bilmodel, CLA, og han er tydeligt stolt over, at det er lykkedes for Mercedes at skabe en ny model, der på alle måder rykker grænserne for, hvad man kan forvente af en elbil.

Under hans tale nævnte han hverken noget om Tesla eller kinesiske bilproducenter. I stedet lod han forstå, at den nye CLA kører ind i sin egen liga, hvor grænserne for elbilernes præstationer er rykket markant. Med andre ord ser det ud til at Mercedes med CLA har overhalet alle andre bilmærker og leverer noget, der kan betragtes som et teknisk knockout til bl.a. Tesla.

CLA blev præsenteret i Rom ved et enormt show med over 500 journalister fra hele verden. Et spektakulært lysshow med droner skabte en unik baggrund for både biler og sceneshow. Ingen tvivl om, at Mercedes satser stort med denne nye elbil.

Den nye CLA er kort og godt en vild magtdemonstration fra det tyske bilmærke, der dermed viser, at europæisk bilproduktion absolut ikke har planer om at give op.

Præsentation på scene af Mercedes-Benz CLA
Den nye Mercedes-Benz CLA fik verdenspremiere i Rom, hvor direktøren Ola Källenius præsenterede bilen med udsigt til Peterskirken og Paven i baggrunden. Så var scenen sat …

Første model i en lang række

CLA er fra begyndelsen udviklet både som elbil, hybridbil og som plugin-hybrid, så den matcher efterspørgslen på alle markeder i verden. I Danmark er det dog udelukkende elbilen, der dukker op.

Det er en firedørs sedan, og den bliver mindste model i Mercedes-familien og første model, hvor der vinkes farvel til de hidtidige EQ-navne. Ved verdenspremieren blev der et kort øjeblik også vist en maskeret udgave af en CLA Shooting Brake, hvilket bedst kan betegnes som en stationcar bygget på samme platform. Den bliver næste nye model fra det tyske mærke.

Motor fik efterfølgende en snak med Ola Källenius, og han kunne fortælle, at der derudover er en meget lang række af nye modeller klar i kulissen, der tilsammen skal fortsætte den udvikling, som CLA har igangsat. Det betyder, at alle de nuværende EQ-modeller formentlig vil blive udskiftet med nye modeller i løbet af de kommende år.

Førerplads i en Mercedes-Benz CLA
Førerpladsen er præget af det store glaspanel, der rummer skærme til instrumenthus, det store Google-baserede styresystem og længst til højre skærmen til spil, video og underholdning for passagererne.

800 volt-elteknik

Som elbil dukker CLA op i to udgaver med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. Batteriet er på 85 kWh, og da bilen får et rekordlavt elforbrug, er den officielle rækkevidde kommet helt op på 792 km.

Mercedes kalder det selv elbilernes 1-liters bil og henviser dermed til de benzinmodeller, der gennem tiden er bygget som et forsøg på at få benzinforbruget ned på en liter pr. 100 km. I Mercedes CLA er forbruget nede på 12,2 kWh pr. 100 km, hvilket modsvarer, at bilen kan køre 8,2 km på en kWh.

Mercedes-Benz CLA set bagfra
Baglygterne er flot udformet og løber i et bånd på tværs af bilen. Bagklappen er elbetjent og åbner til et bagagerum på 405 liter.

Det er et meget flot tal, og her er bilens lave Cw-værdi på 0,21 en medvirkende årsag til det lave forbrug, men også selve drivlinjen med totrins gear og en meget avanceret elmotor er med til at holde forbruget nede.

Batteriet er opbygget med 800-volt-system og kan lynlades med 320 kW. Det betyder, at man på 10 minutter kan få forøget rækkevidden med mellem 285 og 325 km, og at bilen kan oplades fra 10 til 80 procent på 22 minutter. Det er meget imponerende præstationer.

Rød Mercedes-Benz CLA på scene
CLA er en firedørs sedan, og den kommer kun som elbil i Danmark.

Mercedes-Benz CLA
Batteri: 85 kWh
Ladeeffekt 320 kW
L/B/H: 4,72/1,86/1,47 m
Akselafstand: 2,79 m

250+ – Baghjulstræk
Elmotor: 272 hk/335 Nm
Rækkevidde: 694-792 km
0-100 km/t: 6,7 sek.
Køreklar vægt: 2.055 kg

350 – Firehjulstræk
Elmotor: 353 hk/515 Nm
Rækkevidde: 672-771 km
0-100 km/t: 4,9 sek.
Køreklar vægt: 2.135 kg

Overraskende god plads

Ved præsentationen fik vi lejlighed til at prøvesidde bilen og gå den efter i alle hjørner og kroge. Både ved for- og bagsæderne er der overraskende god plads, og en person på 192 cm kan snildt sidde ved bagsædet, selvom der sidder en tilsvarende størrelse bag rattet.

Bagagerummet rummer 405 liter, og det virker stort for en bil i denne størrelse. Derudover er der en frunk under forklappen, hvor et bagagerum på hele 101 liter kan supplere pladsen til bagage.

Dørene er udstyret med rammeløse ruder, dørhåndtagene er af typen, der vipper ud (og forbliver ude indtil man kører), forlygterne er af nyeste multi-LED type, og i fronten lyser 132 separate LED-stjerner op og byder føreren velkommen.

Inde i kabinen kan bilen leveres med alle de lækre detaljer, som allerede kendes fra mærkets modelprogram, hvilket betyder valg mellem et hav af sædeindtræk, farver, materialer og detaljer.

Frunk på rød Mercedes
En frunk under forklappen giver plads til hele 101 liter.

Google, Microsoft, Disney, Sony og Boosteroid

Ved førersædet sidder man bag et stort glaspanel, der indeholder alle de funktioner, man har behov for, mens man kører. Her er der tale om et nyt Google-baseret styresystem.

Computeren kan håndtere opkobling til kunstig intelligens (AI-robotter) fra både Google og Microsoft, hvilket gør det muligt at bede bilen om svar på stort set alt, ligesom navigation og internet kan samarbejde.

Også foran passagersædet er der mulighed for at få bilen leveret med en skærm, der kan vise videoer fra de store filmselskaber, ligesom der er direkte opkobling til avancerede spil fra gaming-tjenester. Et kamera foran rattet holder øje med, at føreren ikke ser med under kørslen.

Baglygte formet som en stjerne på en Mercedes-Benz CLA
Både for og bag er lygterne udformet, så de ligner en Mercedes-stjerne.

Priserne ventes at blive attraktive

De første danske bilkøbere ventes at kunne få den baghjulstrukne udgave leveret til sommer, mens den firehjulstrukne udgave kommer lidt senere. Det er endnu ikke muligt at bestille dem, idet priserne ikke er kendte.

Men da elbiler sælges i Danmark stort set uden afgift, ventes det, at den nye CLA vil blive attraktivt prissat og betydeligt billigere end den nuværende CLA. Vores gæt er, at prisen lander et stykke under 400.000 kr. for den baghjultrukne udgave.

Men som altid kan priserne let løftes, hvis man lader sig friste af de mange muligheder for at udstyre bilen efter egen smag, lyst og behov.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her