Det er et teknisk gennembrud af de helt store for elbiler. BYD har i Kina lanceret to modeller med 1.000 kW-strøm-system, som kan lades med helt op til 1.000 kW.
Det er en markant forbedring i forhold til de 400- eller 800-volt-systemer, elbiler i dag er udstyret med. De allerbedste – alle med 800 volt – kan klare ca. 300 kW eller lidt mere. Det gælder bl.a. Lotus’ elbiler, Volvo ES90, Porsche Taycan og Mercedes-Benz CLA.
Dermed kan de to BYD-modeller, Tang L og Han L, lade omtrent tre gange så hurtigt som de bedste biler på markedet i Europa.
330 km på fem minutter
Også i praksis går det rigtig hurtigt ifølge BYD’s oplysninger. I hvert fald under visse vilkår. På en god dag kan bilisten få tilført ca. 330 km kørsel (efter den europæiske rækkevidde-norm) på blot fem minutter.

Dermed begynder det at ligne det, som en benzin- eller dieselbil kan tilbyde, er det blevet beskrevet. Men med flydende brændstof går det dog stadig væsentlig hurtigere – ca. fem gange så hurtigt - med teoretisk 1.800 km på de samme fem minutter.
Kinesiske medier skriver, at det nye BYD-batteri, som stadig er af LFP-typen, ikke blot kan lade med 1.000 kW i begyndelsen, men også kan tage imod enorme strømstyrker, når batteriet når en høj opladnings-status. Helt op til 90 pct. ladestatus kan batteriet lades med 600 kW, hævdes det. Det er helt ekstreme værdier.
BYD vil bygge egne ladestationer
BYD kalder den nye elektriske platform for Super e-Platform. Batteriet arbejder med en spænding på 1.000 volt, og kombineret med en strømstyrke på 1.000 ampere, bliver ladeeffekten 1.000 kW – eller én megawatt.

Så kraftige ladere er en ekstrem sjældenhed, men BYD agter at installere 4.000 sådanne megawatt-ladere i Kina.
Dermed lægger BYD sig i spidsen blandt de hurtigste ladere i Kina, hvor hastigheden efter en langsom start nu har overhalet præstationerne i Europa. I Kina findes nu disse lynladere: Tesla V4, 500 kW, Li Auto 5C, 520 kW, Nio Power, 640 kW, og Xpeng S5, 800 kW.
Flere andre BYD-modeller, særligt fra premiummærket Denza, ventes at følge efter med 1.000 kW.
De nye BYD Tang L og Han L har desuden fået en ny generation af elmotorer, der roterer med 30.000 omdrejninger i minuttet og yder 788 hk. Sammen med en mindre kraftig motor foran, får bilerne en ydelse på over 1.000 hk og en 0-100-tid i Han L på 2,7 sekunder.

Ikke relevant i Europa
Batteriet er på 83 kWh i Han L (en sedan) og 100 kW i Tang L (en SUV). Omregnet til den europæiske norm er de officielle rækkevidder på omkring 493-575 km i Han L og 460-550 km i Tang L.
I Europa skal vi ikke forvente at se de ultrahurtigt ladende biler i meget lang tid, måske ’aldrig’. Den mest indlysende årsag er fraværet af 1.000 kW-ladere til personbiler.
Dagens europæiske CCS-lynladning er designet til 500 kW.
Lastbiler kan lade med 1.000 kW
Der er i Europa vedtaget en megawatt-ladestandard (MCS), men den er til lastbiler og andre tunge køretøjer og benytter et andet type stik. Her vil laderne i første omgang kunne levere én megawatt, men potentielt senere opgraderes til 3,75 megawatt (3.750 kW).
For kinesiske bilejere er det generelt vigtigere at kunne lynlade hurtigt end for europæiske, da kun en lille del af kinesere har mulighed for at lade hjemme.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi